ské jatky, Bratislavské súdy, odchody evanjelikov na galeje. Pri tejto príležitosti sa v sobotu 1. júla v Prešove pripravujú spomienkové služby božie venované pamiatke 24 prešovských mučeníkov.
# Čo iniciovalo tieto služby božie, na ktoré sa už pripravujú autobusové zájazdy evanjelikov z viacerých kútov Slovenska?
"Záujem evanjelikov zo Slovenska o služby božie ma tiež prekvapil, čo však znamená, že chcú poznať odpoveď na nastolené otázky. Ako viete, nedávno sa Ján Chryzostom kardinál Korec vyjadril, že zatiaľ čo košickí mučeníci zomreli s ružencom v ruke, ľudia na Prešovských jatkách zahynuli s mečom a boli potrestaní za účasť na povstaní, ktoré podporovali Turci, a že jedni si môžu uctiť tých, druhí iných. Bol to dosť provokujúci výrok, ktorý mnohých evanjelikov popudil, a my musíme dať naň kardinálovi Korcovi jasnú odpoveď."
# Neovplyvnia tieto spomienkové služby božie vzťahy medzi cirkvami?
"Nie, mali by ich vyjasniť. Nie sú zamerané proti návšteve Jána Pavla II. na Slovensku ani proti svätorečeniu troch košických mučeníkov. To sú veci katolíckej cirkvi. Chceme dať najavo, že svoju históriu dobre poznáme a odmietame klamať prítomnosť minulosťou. My nechceme túto minulosť ani otvárať, ale ak chceme hovoriť na Slovensku o ekuméne, treba sa s históriou na obidvoch stranách vyrovnať pravdivo a čestne."
# V čom je z historického hľadiska podstata problému?
"To je na dlhú odpoveď. Treba poznať vzťahy a súvislosti historických udalostí. Jána Husa neupálila katolícka cirkev, rozsudok podpísal kráľ Žigmund, Krista neukrižovali Židia, ale podeň sa podpísal Pilát. Slovenskí evanjelici dobre vedia, kto bol Ján Sarkander a akú funkciu v protireformačnom hnutí plnili jezuiti i traja košickí mučeníci. Preto svätorečenie košických mučeníkov nepovažujeme za šťastné. Prečo sa katolícka cirkev nezamyslí nad postavou kňaza v Lidiciach, ktorý sa postavil na stranu odsúdených cirkevníkov a položil s nimi život?"