skej automobilky konštatoval, že odbúranie ciel by sa jej citeľne dotklo. Škoda má dominantné postavenie na slovenskom trhu, v prvom polroku na Slovensku predala 6950 automobilov. V SR má 20 dodávateľov, od ktorých odoberá výrobky za dve miliardy českých korún. Najväčším dodávateľom sú VSŽ, a.s. Minister priemyslu a obchodu ČR V. Dlouhý konštatoval, že rešpektuje právo vlády SR prijímať ďalšie rýchle kroky k liberalizácii medzinárodného obchodu. Podľa neho by sa však citlivé položky mali v rámci colnej únie konzultovať dopredu. Podľa jej pravidiel by sa malo o zmenách colného sadzobníka rokovať na úrovni expertov. Podstatou colnej únie je spoločný colný sadzobník. Ten sa používa voči krajinám, ktoré nie sú jej členmi. Na území colnej únie sú odstraňované akékoľvek prekážky v obchode medzi členskými krajinami. Pri jednostrannom porušovaní základných princípov spolupráce sa podľa ministra V. Dlouhého ČR bude zamýšľať nad ďalšou funkčnosťou colnej únie. Premiér V. Klaus však nechce spochybňovať colnú úniu a podľa neho tento problém by sa mal riešiť v rámci CEFTA. Hovorca ministerstva financí konštatoval, že SR chápe colnú úniu ako dožívajúci mechanizmus. Dôkazom toho sú aj snahy Slovenska zaviesť kvóty na dovoz piva. Slovenskému združeniu výrobcov piva nestačí dovozná prirážka a snaží sa dosiahnuť zavedenie kvót na dovoz českého piva. Domnieva sa, že toto opatrenie nedostatočne chráni slovenský trh. Mnohé slovenské podniky vyvážajú do ČR. Po tomto opatrení by sa mohlo stať to, že ČR môže jednostranne odstrániť clo práve na tie výrobky, ktoré tam vyvážeme. Tak by sa mohlo stať, že mladoboleslavská Škoda si nájde subdodávateľov niekde inde. Ak vláda SR presadí zmenu colného sadzobníka, Škoda podľa slov jej hovorcu prijme v obchodnej stratégii voči Slovensku adekvátne opatrenia. Môže to byť začiatok obchodnej vojny i začiatok konca colnej únie.