Výtvarníčka Simona Bubánová-Tauchmannová sa zúčastnila na výstavnom projekte v Múzeu súčasného umenia v Chicagu

V jednej z najvplyvnejších výstavných inštitúcií v USA - v Múzeu súčasného umenia (Museum of Contemporary Art) v Chicagu - je až do 26. novembra inštalovaný putovný výstavný projekt Beyond Belief (vo voľnom preklade Za vierou), ktorý predstavuje umenie ..

V jednej z najvplyvnejších výstavných inštitúcií v USA - v Múzeu súčasného umenia (Museum of Contemporary Art) v Chicagu - je až do 26. novembra inštalovaný putovný výstavný projekt Beyond Belief (vo voľnom preklade Za vierou), ktorý predstavuje umenie zo štátov bývalého východného bloku. Slovensko je zastúpené inštaláciou Idiom od Mateja Kréna (1958) a dvanástimi obrazmi a computerovými kresbami od Simony Bubánovej-Tauchmannovej (1961), ktorú sme požiadali o priblíženie celého projektu: "Projekt Beyond Belief bol navrhnutý začiatkom 90. rokov hlavným kurátorom Múzea súčasného umenia v Chicagu R. Francisom, ktorý naň angažoval nezávislú kurátorku z newyorského Múzea súčasného umenia Lauru J. Hoptmanovú. Do svojej koncepcie si vybrala trinástich výtvarníkov z Poľska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska, Bulharska a Rumunska, ktorí sa narodili v rozmedzí rokov 1957-1967. Uvažovalo sa aj nad pobaltskými krajinami, no nakoniec sa rozhodla pre prezentáciu menej poznaného umenia. So svojou prácou začala Laura J. Hoptmanová už pred dvoma rokmi, pričom len u mňa v ateliéri bola trikrát. Do svojho výberu, ktorý je názorovo širokospektrálny a bol niekoľkokrát korigovaný priamo v Chicagu, si zo strany výtvarníkov dala zasahovať len minimálne. Hoci národné prehliadky už nie sú optimálnou formou prezentácie, predsa len ide o krajiny, ktoré sú na Západe stále objavované, takže v tomto kontexte je to v poriadku."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Okrem svojich olejov (s názvom Slovensko a Ďakujem z roku 1991) sa Simona Bubánová-Tauchmannová predstavuje aj computerovými kresbami. Autorky sme sa opýtali, do akej miery sa dokázala odpútať od počítača, ktorý niekedy zvádza k uneseniu sa technickou virtuozitou, no umenie - vklad človeka - sa potom vytráca. "Computerové obrazy sú už možno po zenite svojej 'módnosti', no kresby sú myslené aj ako irónia na niektoré minulé postupy," odpovedá výtvarníčka. "Nechcem sa stať computerovým umelcom, skôr naopak, je to urobené ako určitá rezistencia proti tomuto pojmu. Uvedomujem si nebezpečenstvo, ktoré computer skrýva, preto som urobila presný opak. Computer som vlastne degradovala - zo sofistikovaného prostriedku na jednoduché pero či štetec, priamo do obrazovky som kreslila myšou a túto ručnú kresbu som vytlačila na drahý ručný papier, ktorý je adjustovaný v zlatom vavrínovom ráme." Symboly na computerových kresbách sú úplne očistené od vonkajšieho prostredia, vo svojej realistickej nahote však ponúkajú viacej interpretácií... "Obrázky sú myslené ako slovník, cez ktorý si divák môže vyrozprávať svoj príbeh. Zobrazovala som také symboly, ktoré, keď sú vedľa seba, pôsobia veľmi paradoxne. Dokonca je tam počítačová interpretácia Dürerových kresieb, čo je až absurdné. Rada sa však pohybujem na hrane noža, takže celé je to na rozhraní irónie, sarkazmu a paradoxov. Musí to však byť racionálne premyslené." Popri výtvarnom umení pracuje S. Bubánová-Tauchmannová aj v oveľa agresívnejšom vizuálnom svete - v reklame. Ako sa tieto dve rozličné oblasti dajú dať dohromady? "Reklama je médium, ako komunikovať s verejnosťou. Nie je však pre tých, ktorí chcú predvádzať vlastné umelecké schopnosti. Forma komunikácie, ktorá hýbe masami (filozofia, móda, náboženstvo, reklama, ideológia) ma vždy veľmi zaujímala a citácie z reklamy som používala už oveľa skôr, ako som robila v reklamnej agentúre."

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ľudo Petránsky Ml.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 149
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 256
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 600
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 998
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 876
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 488
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 123
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 904
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu