Nedávno sa objavila správa o úspešnej aktivite spoločnosti Matador, a.s., pri hľadaní spoluinvestora v novom projekte. Japonská spoločnosť Bridgestone vstúpi do tohoto projektu ako väčšinový finančný investor a v súčasnosti je najvážnejším problémom, ktorý bráni okamžitému vzniku novej spoločnosti, potreba dosiahnuť prijateľné podmienky pre ochranu záujmov spoločnosti Matador, a.s., ako budúceho minoritného vlastníka.
Je možné, že takéto individuálne skúsenosti našich najvýznamnejších firiem presvedčia ich predstaviteľov (a často aj významných vlastníkov), aby vytvárali potrebný tlak na vládu a zákonodarcov, ktorí by mohli vytvoriť dostatočné podmienky pre ochranu minoritných akcionárov už na úrovni zákonov. Pokiaľ fungujúce a naozaj ochranné zákonné normy pre minoritných vlastníkov neexistujú, dochádza pri akejkoľvek potrebe združovania zdrojov investorov k zbytočným stratám na zabezpečenie takejto ochrany. Investori, ktorí sú ochotní vstupovať do nových projektov v minoritnej pozícii totiž pochopiteľne požadujú kvalitnú ochranu ich majetku. Tvorba tejto ochrany stojí peniaze - jednak za poplatky právnikom (odborníkom na ochranu minoritných vlastníkov) a na druhej strane za stratu času (ktorá je v podstate dvojnásobná - neskôr sa štartuje projekt, ktorý neskôr prináša výsledky a odsun tohoto štartu dáva priestor konkurencii na vytvorenie lepšej pozície na trhu). Takže každý individuálny investor, ktorý sa chce podieľať na väčšom projekte, je nútený vynakladať časť svojich prostriedkov aj na zabezpečenie ochrany týchto prostriedkov.
Kvalita tejto individuálnej právnej ochrany by pritom mala byť značná, ale je samozrejmé, že prípadné nedostatky budú znamenať možnosť vážnych problémov v budúcnosti. Ak by však došlo k efektívnejšiemu využívaniu daní všetkých občanov, potom by sa dostatočné základy právnej ochrany automaticky vzťahovali na každého investora. Stačil by dostatočne dobrý zákon o ochrane majetku investorov a náklady na prípravu zmlúv o založení nových spoločností by boli podstatne nižšie. Podmienky tohoto zákona by sa automaticky vzťahovali na všetkých účastníkov všetkých projektov, a mali by tak pomôcť pre urýchlenú realizáciu týchto projektov. Úspory z menej náročnej prípravy zmlúv by sa tak doplnili o zisky zo skoršej realizácie a tie by sa logicky prejavili na výške vybratej dane. O to väčšie infraštruktúrne projekty by potom mohol financovať štát z vlastných zdrojov, a o to lepšie podmienky pripraviť všetkým vlastným občanom.
Naviac, akýkoľvek zahraničný investor by nemusel žiadať väčšinový vlastnícky podiel ako záruku za svoju účasť na projekte, zákon by ho totiž chránil rovnako ako domácich investorov a slovenskí občania by sa nemuseli báť "ovládnutia" slovenskej ekonomiky zahraničným kapitálom. V neposlednom rade, by takýto zákon podstatne viac podporil aj kolektívne investovanie, čím by sa obrovské úspory obyvateľstva stali živšou súčasťou investičných tokov na Slovensku.
Autor: XAVER GUBÁŠ P67 value, spol. s r.o., Bratislava