Od začiatku roka platí opatrenie ministerstva financií (MF) o zrušení regulácie cien benzínu a motorovej nafty stanovením maximálnej ceny. V platnosti ostáva tzv. vecné usmerňovanie cien spomenutých produktov. Vecné usmernenie v zmysle zákona 18/1996 Z.z. "O cenách" môže byť trojakého druhu. Jeho podstatou je, že pri zmenách cien vstupov, výrobca môže tieto zmeny premietať do výrobku alebo služby len predpísaným spôsobom. Pri takejto regulácii ide o to, aby v dôsledku nerozvinutého trhového prostredia existenciou monopolu, sklonom subjektov vytvárať cenové kartely sa nezvyšovali ceny tak, aby si mohli predajcovia zvyšovať zisk. Preto sa zákon o cenách snaží definovať, čo sú ekonomicky oprávnené náklady a čo je primeraný zisk.
Pred týždňom ohlásil jediný výrobca autobenzínov Slovnaft, a.s. Bratislava, že cena benzínu a motorovej nafty klesne asi o 20 halierov za liter. Zo správy TASR vyplýva, že Slovnaft tak môže urobiť preto, lebo zo strany MF bola zrušená regulácia cien stanovením maximálnej ceny. Pokles cien ohlásili aj čerpacie stanice patriace zahraničným majiteľom OMV, Acord a Avanti. Vývoj cien automobilových palív závisí najmä od svetových cien ropy a od kurzu slovenskej koruny voči americkému doláru. Svetové ceny ropy v poslednom období klesali. Podľa Jozefa Macha, hovorcu MF bude Slovnaft zvyšovanie svojich cien, za ktoré predáva palivá distribútorom konzultovať s MF, aby sa dodržala vecná regulácia. Slovnaft a Benzinol spolu vlastnia asi 300 čerpadiel, celkom je na Slovensku vyše 500 čerpadiel.
Bude zaujímavé sledovať vývoj cien palív priamo na čerpacích staniciach, na ne už nebude mať MF priamy vplyv. Doteraz takmer všetky čerpacie stanice, ktoré vlastní Slovnaft priamo a tiež čerpadlá Benzinolu, ktoré vlastní nepriamo mali rovnaké ceny pre určitý druh benzínu. Slovnaft a Benzinol benzínové čerpadlá väčšinou prenajíma fyzickým alebo právnickým osobám. Z rozhovoru s pracovníkom Slovnaftu Ing. Ernestom Barátom vyplynulo, že aj keď donedávna platila maximálna cena benzínu, prenajímatelia čerpadiel mohli uplatňovať nižšiu cenu, ale tak bohužiaľ nerobili. Odteraz však budú môcť prenajímatelia pohybovať s cenami benzínu v podstate ľubovoľne, zabrániť v tom by im mohla iba cenová kontrola zo strany MF, ktorá by im musela preukázať, že ceny zvýšili v rozpore s vecným usmernením. Slovnaft proti prenajímateľom, ktorí zvýšia ceny palív hoci aj výraznejšie, zrejme nezakročí. Slovnaft však bude dbať na to, aby sa v dôsledku cenových praktík prenajímateľov na jeho čerpadlách a čerpadlách Benzinolu nestrácal zákazníkov, čím by sa vytláčal z trhu, tak vyplynulo z rozhovoru s Ing. Barátom. Slovnaft bude prehodnocovať ceny benzínu dvakrát mesačne a neskôr možno aj častejšie v závislosti na pohyboch ceny ropy na svetových trhoch. Ak cena paliva dodávaná zo Slovnaftu do veľkodistribúcie sa zvýši alebo zníži o viac ako 200 Sk za tonu, mal by prenajímateľ reagovať na túto zmenu posuvom ceny benzínu asi o 20 hal za liter paliva. Barát vyslovil predpoklad, že ceny palív na hlavných ťahoch a v ostatnej sieti sa začnú postupne líšiť. Barát tiež predpokladá, že dokiaľ si Slovnaft udrží dominanciu na trhu automobilových palív, ostatní vlastníci benzínových čerpadiel na Slovensku sa budú cenám na čerpadlách Benzinolu a Slovnaftu prispôsobovať.