Skvelý humor, inteligentná zábava, starostlivo vybrané herecké typy, ale najmä nezakomplexovaná invencia autorov robí z britskej kinematografie ojedinelý úkaz, ktorého prototypmi sa stali v očiach vďačných divákov snímky Plytký hrob a Trainspotting. S plným nasadením na ich úspech nadväzuje svojím celovečerným debutom Donaha! (The Full Monty) režisér Peter Cattaneo, ktorý na seba strhol pozornosť už v roku 1990, keď bol nominovaný na Oscara za krátky film Milá Rosie. Príťažlivá komédia, ktorú do našich kín uviedla minulý štvrtok spoločnosť Tatrafilm, si už stihla poodnášať ocenenia z ôsmich medzinárodných prehliadok, okrem iných v Melbourne, Locarne, Edinburghu i San Sebastiane. Neušla ani štedrému pohľadu poroty udeľujúcej ceny Felix, ktorá tak pomohla na svet najlepšiemu európskemu filmu uplynulého roka. Referencie neklamú.
Zo šiestich nezamestnaných robotníkov z oceliarne v severoanglickom priemyselnom stredisku Yorkshire, v ktorej neskrachuje iba podniková dychovka, možno zostaviť tri sympatické dvojice. Ústrednú tvoria Gaz (hrá ho Robert Carlyle, známy psychicky vyšinutou úlohou Begbieho v Trainspottingu), nutne zháňajúci peniaze na zaplatenie alimentov pre svojrázne vychovávaného syna, a Dave (stvárnený divadelným komikom Markom Addym), riešiaci problémy s potenciou a obezitou - s fóliou namotanou okolo brucha, upokojujúc sa pritom dávkami čokolády. Duo niekdajšieho predáka, zbierajúceho záhradných trpaslíkov a polroka zatajujúceho svoju životnú situáciu pred nákupovchtivou manželkou, a černošského majstra nemoderných tanečných kreácií s prezývkou Kôň je už takmer pred dôchodkom. Nuž a homosexuálny párik nadmerným nástrojom vybaveného údržbára s ryšavým "tintítkom", odhodlaným na samovraždu v zadymenom aute, dáva dokopy sám život. Ani jeden z nich nepatrí medzi ideály mužskej krásy a o rytme (s výbornou hudobnou zložkou v pozadí) nemá spočiatku ani zdania, kým si krokové variácie nenahradí futbalovou terminológiou. Neuspokojené ženy im chodia na pánsky striptíz, emancipačne močia do pisoárov a manželia, neschopní plniť si tradičnú úlohu živiteľov rodiny, sú im len na smiech. Až dovtedy, kým v nich neuzrú idoly podobné tým, ktoré sa pred nimi vyzliekajú na pódiu v horúcom bare.
Vrelo ľudský príbeh opäť dokazuje kvality zorného uhla moderných britských filmárov. Keďže názov neklame, uspokojí aj publikum, ktoré pritiahne iba samotný titul. Hoci časť uniformy, ktorá prevažne slúži ako pokrývka hlavy, plní svoj účel až do poslednej sekundy. Komplikované nakrúcanie záverečnej odhaľovacej scény s unikátnym tanečným číslom trvalo tri dni. "Nerád by som si niečo podobné zopakoval," hovorí Robert Carlyle, ktorému sa podarilo odhodiť z rúk čierneho Petra psychopatických rolí. Od "odporných a nechutných" hrdinov, akých vytvoril v snímkach Trainspotting a Cracker, sa sám dištancuje a tvrdí, že na ich životnom štýle nie je nič atraktívne. V pozícii šiestich smoliarskych showmanov by sa asi takisto nechcel ocitnúť žiadny muž, s výnimkou exhibicionistov a outsiderov, dotlačených ku krajným riešeniam. Fenomenálny divácky úspech však prezrádza, že palce im do kín celého sveta chodia držať všetci.