Minulý týždeň ohlásili v Považských strojárňach (PoS) prepustenie 260 pracovníkov z celkového počtu 700 pracovníkov spoločnosti Letecké motory. Príčinou podľa vyhlásenia zamestnancov je, že výroba leteckých motorov sa nerozbehla. Pracovníkom podľa ich vyjadrenia mzdy krátia a vyplácajú ich oneskorene. PoS sú strategicky dôležitým podnikom v zmysle zákona 192/95 Z.z. Ministersvo hospodárstva sa k vývoju v PoS nevyjadrilo.
V dcérskej spoločnosti Letecké motory, a.s., bola v roku 1995 ohlásená výroba leteckých motorov, mali sa vyrábať v dvoch modifikáciách, pre ruského výrobcu do lietadiel JAK - 130 a pre Aero Vodochody do lietadiel L - 59. Súčasťou dcérskej spoločnosti Letecké motory je prevádzka na presné odlievanie, skúšobňa motorov a výskumný ústav. Výroba lietadiel v pražskom Aero Vodochody je minimálna, v súčasnosti prebiehajú rokovania o kapitálovom vstupe amerického Boeingu. Zavedenie sériovej výroby motorov pre ruského zákazníka sa predpokladalo koncom roka 1997. Náklady na zavedenie do výroby mali dosiahnuť 1,4 mld Sk. Tieto motory sa mali používať aj na pohon stacionárnych turbín, ktoré by vyrábali elektrinu, zároveň sa teplo spalín malo využívať na kúrenie. Začiatkom roka 1996 spoločnosť dostala z FNM dotáciu vo výške 226 mil. Sk na rozbehnutie výroby leteckých motorov. V máji 1996 predstaviteľ spoločnosti ohlásil skúšobný let v Rusku s motorom vyrobeným v Považskej Bystrici. Vtedy na otázky ČTK o predpokladanom objeme dodávok a ich časovom horizonte nechcel odpovedať.
Dodávky do Ruska boli podporené medzištátnou zmluvou, v máji 1996 ju ratifikovala ruská duma. Už v októbri 1996 vtedajší generálny riaditeľ Alfréd Richter konštatoval, že prípravy výroby motora sú v sklze. V novembri 1996 bolo v Trende uverejnené, že ruská armáda má záujem o 200 ks motorov.