Za deň vzniku organizovanej cyklistiky v Považskej Bystrici sa považuje 14. august 1936, keď vedenie ŠK Munička poverilo Jána Bulvu zostavením výboru cyklistického oddielu. Jeho aktívni členovia spočiatku zbierali vavríny len na regionálnej úrovni. Prvé výrazné prieniky do slovenskej špičky zaznamenali najmä v mládežníckych kategóriách až v sedemdesiatych rokoch, ale najväčší rozmach zaznamenala cyklistika na strednom Považí v 80. a začiatkom 90. rokov. V roku 1980 sa kvarteto juniorov Molík, Šmehýl, Jarník a Miro stalo majstrami Československa v časovke družstiev. Osemdesiate a deväťdesiate roky sa niesli v znamení mládežníckych úspechov Milana Dvorščíka a vari najväčšieho talentu považskobystrickej cyklistiky Jána Žilovca (ten s cyklistikou nedávno definitívne skončil). V roku 1985 sa stal majstrom ČSSR mladšieho dorastu v cyklokrose a Milan Dvorščík už ako senior získal striebornú medailu na majstrovstvách sveta na ceste. Odchovancami považskobystrickej cyklistiky sú napríklad aj Anton Novosad a Milan Jurčo, či Roland Krajčí.
Priamo úmerne s úpadkom Považských strojární však začala klesať na kolená aj považskobystrická cyklistika. Najlepší pretekári odišli za lepšími podmienkami do neďalekej Dubnice, Púchova či Trenčína, a čo bolo najhoršie, chrbtom sa otočili i dlhoroční funkcionári. Jediným, ktorý ani v ťažkých chvíľach na cyklistiku nezanevrel, bol Stanislav Krajčí, otec súčasného reprezentanta Rolanda a predseda oddielu. Na jeseň roku 1993 postihla oddiel ďalšia rana - (ne)známy "dobrodinec" sa vlámal do skladu bicyklov a dôsledne ho vybielil. Klub prišiel o bicykle v hodnote asi 100 tisíc korún a zostali mu prakticky len dva cestné a niekoľko cyklokrosových. Aj prostredníctvom médií sa obrátil na podnikateľov a firmy s prosbou o pomoc. Bohužiaľ, neuspel. "Naopak, ešte aj pretekári, ktorí mali požičané cyklokrosové bicykle, nám ich až na dve výnimky odmietli vrátiť," hovorí Stanisav Krajčí. V oddieli zostalo iba niekoľko žiakov, ktorí však aj napriek mizerným podmienkam dokázali robiť výsledky v rámci Slovenska. Daniel Bohuš sa v cyklokrose prepracoval medzi absolútnu špičku a zdalo sa, že sa začína blýskať na lepšie časy. Opak bol však pravdou. Rozpory v oddieli, za ktorými stáli peniaze, spôsobili, že najlepší žiaci odišli do novovytvoreného konkurenčného klubu s názvom Ballay tím. Ten im mal vytvoriť lepšie podmienky na prípravu i preteky. Finančný mecenáš, ktorý za klubom stál, však po nejakom čase opustil republiku a nový tím zostal bez prostriedkov. Niektorí pretekári mali záujem vrátiť sa do materského oddielu, no Stanislav Krajčí nesúhlasil: "To, čo urobili niektorí mladí cyklisti, bol podraz najhrubšieho zrna. Mám svoju hrdosť a kategoricky som bol proti ich návratu. Zvlášť, keď ich prestup do Ballay tímu sa udial za mojím chrbtom zneužitím oddielovej pečiatky." Cyklistický oddiel tak dnes tvorí len zopár žiakov. V pokladnici je 30 tisíc korún, ktoré nestačia ani na pokrytie nákladov na preteky, nieto na kúpu chýbajúcich bicyklov. Stanislav Krajčí však stále verí, že sa oddielu vrátia bicykle od bývalých členov a úpadok považskobystrickej cyklistiky sa zastaví.
Autor: Milan Podmaník