V Čechách sa zrodil nový "sociálhoror": pôvodná hra mladého českého autora a herca Michala Gulyáša s podtitulom "prvá pražská-erotická dráma" (s autobiografickými prvkami). Príbeh zasadený do maďarského prostredia je príbehom rodiny, ktorá sa každý večer usádza pred televízor, aby si naplnila životy ďalšou epizódou z nekonečného seriálu. V lineárnej a nadtextovej rovine, umocnenej scénicko-režijnou koncepciou v duchu magického realizmu, sa celá hra stáva taktiež epizódou podľa toho najtupšieho "balkanizovaného" amerického kánonu s početnými vraždami a drsným čiernym humorom. Banálna každodennosť tak prerastá do obludnej konzumnosti života. Scéna metaforicky predstavuje vnútro televíznej obrazovky, v ktorej kusy nábytku aj kostýmy ilustrujú sociálnu spodinu a primitívnu erotiku. Traja maďarskí synovia Magdy Csicsóvej (Marie Spurná), prostoduchý udenár, nepochopený intelektuál a nezodpovedný asociál (J. Holek, M. Ronec, V. Chalupa), sú nedobrovoľnými obeťami a pokračovateľmi jej outsiderského údelu. A navyše: Maďar, Slovenka, Rus, Cigán; národy a rasy; mafie a prostitúcia, sexuálne anomálie a úchylky; sociálna chudoba a moc peňazí - rozdrobená téma s množstvom nastolených závažných spoločenských otázok nachádza "zjednocujúce" riešenie v bode vrcholiacej zápletky, keď nevesta, "slovenská drotárka" Marica (Lenka Valachová), dostane doporučenú zásielku s oznámením, že sa po smrti otca stáva dedičkou vyše milióna dolárov. Predstava bohatstva akoby šibnutím čarovného prútika spojí rozhádanú rôznokrvnú rodinu a pod ochrannými krídlami anjela prebudí ich skryté túžby, vylieči usadené traumy a očistí čierne svedomie. Televízna obrazovka tu rozhodne nestatuje ako avantgardná kulisa scény. Režisér Ondřej Pavelka so schopnosťou výtvarnej kombinatoriky za pomoci filmových dokrútok práve cez ňu realizuje striedanie snového a skutočného, prestupovanie divadelného a mediálneho, ktoré originálne dovršuje záverečnou klaňačkou v obrazovke. K čistote "divadelného" výrazne prispieva pohybovo a hlasovo disponovaná herečka Radka Fidlerová v úlohe Mr. Sen, ktorá majstrovsky prehupuje z roly neodbytnej novinárky cez ruského mafiána do pochybného otca Marice, policajného hodnostára až po naftového magnáta, a to akoby na jeden dych. Technickú dokonalosť "mediálneho" znásobuje nápadité fungovanie videokamery na scéne i za ňou.
Ale ako tu už v dobre vyšpekulovaných seriáloch býva, prekvapeniam sa medze nekladú . Konečný fakt ešte väčšej mizérie vyústi do série nešťastne náhodných vrážd. Jedine intelektuál Atilla sa do neba tak ľahko nedostane, pretože on jediný pozná utrpenie medzi blaženosťou a úzkosťou života a s tým spojené muky si vychutná až do dna. Ešte aj tak sa mu Mr. Sen, tá zákerná seriálová scenáristka, ten mág schválností osudu, na záver škodoradostne vysmeje. Bolo by určite zábavné vidieť (okrem iného) takýto pohľad na slovensko-maďarskú otázku v priamej konfrontácii so slovenským divákom.
Autor: ĽUBICA KRÉNOVÁ