ch umení a vied rozdala prestížne sošky na jubilejnom 70. ročníku ceremoniálu. Bez záľahy vytrvalcov, okupujúcich celé dni a noci okolie nablýskaného stánku, si už oscarovú show ani nemožno predstaviť. V dave väčšinou zavalitejších postáv, prezrádzajúcich typický "rýchloobčerstvovací" štýl života, prevládajú ženy. "Vždy sa sem snažím prísť medzi prvými, aby sa mi na tribúne ušlo čo najlepšie miesto. Som veľká milovníčka filmu, ale okrem toho všetkého je to aj príležitosť stretnúť sa a zabaviť s mojimi dobrými kamarátkami," hovorí jedna z postarších žien v prednom hlúčiku, oddávajúcom sa do poslednej chvíle vyspevovaniu, hraniu kariet či pospávaniu na dekách. Ako si krátiť čas pred Oscarmi, vie aj spolu s kamarátkami veľmi dobre. Na rekordmanku, ktorá sa do kempingovej zóny ponáhľa vopred už celých 29 rokov, síce nemá, ale aj jej 14 doterajších účastí už stačí na uznanlivé pokyvovanie hlavami rovnako entuziastických divákov. Väčšina z nich si za tie roky dokázala vytvoriť vlastný systém prípravy na hlavný večer. Priniesť si dostatok jedla je však zo všetkých núdzových opatrení asi to najzbytočnejšie. Akonáhle organizátori v nedeľu o ôsmej hodine ráno otvorili brány k tribúnam, zjavila sa armáda sponzorských firiem, aby sa vynasnažila uspokojiť stravovacie nároky.
Samotný film bol počas víkendu v ústrednom areáli v úzadí. Jednými z mála dôkazov toho, že ide o udeľovanie cien za filmovú tvorbu, boli v tom zhone iba katalógy Titaniku v rukách fanúšikov a z ich úst sa sypúce zoznamy hviezdnych mien, na ktoré čakajú. Prezentácia nominovaných snímok sa sústredila do Divadla Samuela Goldwyna v sídle akadémie, kde režisér Norman Jewison predstavil i päticu kandidátov na Oscara za najlepší neanglicky hovorený film - v kategórii, ktorá bola vlani triumfom českého Kolju. V troch z nominovaných diel sú hlavnými postavami deti. Nemka Caroline Linková zobrazila v lyrickom príbehu Za hranicou ticha (Beyond Silence) problém komunikácie a výchovy v rodine, kde matka aj otec malej Lary sú hluchonemí. Španielsky príspevok Tajomstvá srdca (Secrets of the Heart) od Montxa Armendáriza odhaľuje detskými očami mysteriózne tajomstvo starého domu v provinčnom mestečku 60. rokov. Tretím dieťaťom, navyše tej istej národnosti ako Svěrákov Kolja a s podobne výraznými ambíciami na víťazstvo, bol šesťročný Saňa v ruskej dráme Zlodej (The Thief) režiséra Pavla Čuchraja. Tipy na favorita sa v amerických médiách značne rozchádzali. Vo chvíli, keď je už rozhodnuté, by bolo zbytočné ich rozoberať, ale na všetkých piatich snímkach kritika ocenila ich humánne myšlienky a orientáciu na medziľudské vzťahy. Témy, ktoré v americkej produkcii často absentujú, alebo sú prinajlepšom vykresľované na nesprávnych príkladoch a spôsobom až príliš vzdialeným od umeleckejšej európskej filozofie filmu. Slová Normana Jewisona, ktorými sa doslova vysmieval hollywoodskemu tovaru však asi najviac trápili fundované odborné publikum v akademickom divadle. Shrine Auditorium bolo tesne pred výbuchom show.