"Nič strašné sa nestalo," vyhlásil Viktor Černomyrdin, keď sa v pondelok lúčil v budove vlády s novinármi. Oficiálne sa má na príkaz prezidenta Jeľcina zaoberať "politickou prípravou" parlamentných volieb v budúcom roku a prezidentských v roku 2000. Táto vágna perspektíva je však v prípade Černomyrdina podporená celkom konkrétnymi väzbami na jeden z najväčších plynárskych podnikov na svete, ruskú firmu Gazprom. Vzťah štátu k energetickým magnátom charakterizoval nedávno blízky priateľ Černomyrdina a šéf Gazpromu Rem Viachirev slovami: "Či už bude pri moci ktokoľvek, či bude chcieť či nie, bude musieť povečerať s Gazpromom."
Černomyrdin je otcom Gazpromu, ktorý vznikol ešte v časoch perestrojky v roku 1989. Práve on za vlády radikálnych reformátorov zabránil demonopolizácii plynárskeho priemyslu, vymohol Gazpromu daňové úľavy a udržal rozprávkové bohatstvo celého podniku vo svojich rukách. Gazprom nakoniec monopolizoval 95 percent ťažby prírodného plynu v Rusku, vlastní 215 tisíc kilometrov potrubia. Kontroluje dnes 35 percent všetkých známych zdrojov prírodného plynu na svete a jeho hodnota je oceňovaná na 1 500 miliárd amerických dolárov. Len v Európe zarába tento podnik 8 miliárd dolárov ročne, čo bez problémov uživí aj viac ako 300 tisíc zamestnancov jednej z najväčších firiem sveta.
Bez ochrannej ruky premiéra, ktorý bol najskôr nazývaný plynárenským kráľom, dnes už cisárom palivo-energetického komplexu, by sa mu to nikdy nemohlo podariť. Gazprom sa za to odvďačil tým, že zabezpečuje skoro polovicu valutových príjmov štátu. Zásluhou Černomyrdina bolo aj to, že do impéria Gazpromu vtiahli novovznikajúce ruské banky, napríklad Imperial, došlo tak k splývaniu plynárskeho a finančného biznisu, ktorý dnes predstavuje v Rusku nielen ekonomickú, ale i politickú silu. I keď sám bývalý premiér ocenil svoj súkromný majetok v daňovom priznaní veľmi skromne, o jeho "neoficiálnom" bohatstve sa spievajú ódy.
Takže politická budúcnosť Černomyrdina bude nepochybne teraz určovaná i cenami plynu na svetových trhoch.
Autor: PRE SME - Petra Procházková, agentúra Epicentrum