stredná Európa okrem voľných grafických listov prezentuje aj ojedinelý výtvarný projekt Titanic, na ktorom sa spolu s autorom zúčastnili S. Bubán, V. Gažovič, D. Kállay, P. Kľúčik, V. Kolenčík, M. Komáček, I. Kováčik, M. Kozárová, B. Králiková, D. Polakovič a D. Rasfwurm (M. Haščič pripravil pre výtvarníkov jednotný podklad a oni ho mali výtvarne pojednať). Ďalej je tu prezentované spoločné veľkoplošné dielo jedenástich umelcov (O. Dergačov, M. Haščič, P. Kľúčik, M. Komáček, I. Kováčik, C. Neisová, M. Šechtlová, K. Štanclová, S. Tjuchanov, M. Vadtsová a A. Vojtášek) s názvom Philosophy, Art, Psychology.
# V súčasnosti, keď celý svet žije kasovým trhákom Titanic, ste sa aj vy rozhodli zrealizovať výtvarný projekt pod týmto názvom. Čo vás inšpirovalo k jeho vzniku?
"Spoločnosť sa dostala do situácie, ktorá na mňa pôsobí ako plavba na Titaniku. Aj dnes kvôli chamtivosti prestáva fungovať zodpovednosť, záchranné systémy sú to posledné, čo koho zaujíma. Opäť sa myslí len na ,prachy`, človek či spoločnosť nie sú rozhodujúci. A tým ľadovcom, do ktorého v plnej pare naráža Titanic, je ľudská zloba."
# Projekt pomohlo zrealizovať dvanásť slovenských výtvarníkov. Čo ste očakávali od spolupráce?
"Do poslednej chvíle hrala na Titaniku kapela. Umelci zasa raz zachraňovali situáciu. Aj v tom vidím paralelu so súčasnosťou."
# Prekvapil vás niečím Titanic Portable, tak ako ho stvárnili zúčastnení umelci?
"Potešila ma ochota participovať, no za najcennejšiu považujem rôznorodosť. Rovnaké východisko prinieslo vďaka rozmanitosti myslenia prekvapujúce zvraty v kompozícii, ktoré by jeden mozog nedokázal varírovať. Preto vlastne vznikla táto výstava: Bol to pokus o ,objektívne` zhodnotenie situácie. Ľudská spolupráca je oveľa efektívnejšia, keď je konfrontovaná z viacerých strán. Vzájomné ovplyvňovanie sa vedie k vyššej úrovni výpovede."
# V koncepcii výstavy je aj váš samostatný projekt Úsvit I - IV. Neobvyklá je kombinácia grafických listov a kovových platní...
"Nápad vznikol po novembri 89. Tie štyri platne symbolizujú postupné dvíhanie sa železnej opony. Svitanie. No a keď je človek slobodný, objaví sa ďalší problém. Opona je hore a my až vtedy zistíme, že sme na potápajúcej sa lodi. Dobre to vystihuje titul dokumentárneho filmu o Dežovi Ursinym - Času je málo a voda stúpa."
# Súčasťou výstavy je aj veľkoplošná litografia Philosophy, Art, Psychology. Akú úlohu zohrávajú vo vašom živote tieto pojmy?
"Filozofia, umenie a psychológia sú pre mňa tri body, na ktorých sa dá stavať. Akákoľvek ľudská činnosť obsahuje tieto tri aspekty. Jeden z nich je vždy dominantný, zvyšné dva by mali dopĺňať hlavný smer záujmu."
# A v umení? Myslím, že v ňom je táto syntéza najevidentnejšia. Filozofia a psychológia sú tu hmatateľné a stávajú sa viditeľnými.
"Podľa mňa v umení všeobecne platí, že keď sa človek správa príliš racionálne, dopadne to horšie, ako keď si umelec povie - dosť! Dielo je hotové, netreba viac špekulovať. Treba sa viac oddať prírode a voľnosti. Bez racionálneho násilia je dielo hodnotnejšie a integrovanejšie. V každom prípade však netreba poprieť rozum. Racionálne a emocionálne musí byť v človeku v rovnováhe. Každé násilie a zlosť je len zbytočným mrhaním energie."
Autor: NINA GAŽOVIČOVÁ (Autorka je študentkou Filozofickej