Uzavreli sme prvú štvrtinu z posledného ôsmeho roku druhého tisícročia. Neopakujem význam či tragiku predchádzajúcich osmičiek našich dejín. Tentoraz je vari vhodnejšie si pripomenúť stav súčasného nášho obkľúčenia - prirodzene v pozitívnom význame - i vlastný náš stav pre nás vonkon- com nepriaznivý. V Českej republike "vrie", Maďarsko tiež očakáva predvolebná "vojna", ibaže tam môžu byť šance očistné i užitočné. Len už povolebné Poľsko akoby "zaspalo". Ale nie k pasivite. Tam nastala konkrétna spolupráca so svetom i k zmiereniu podobnému francúzsko-nemeckému s ich bývalými západnými nepriateľmi-okupantmi. No my sa vraciame nielen k stalinskému boľševizmu, ale aj k vojnovým praktikám ľudácko-arizátorských zlodejstiev, ibaže už voči občanom bez zlých kvalifikácií oboch minulých diktatúr, ale už bez rasových i iných rozdielov. Navyše blížia sa voľby a všetky prípravy vedú k ich zmanipulovaniu ako za Gottwalda. Neprekáža, že naši dumdumnacionalisti si cyrilometodské tradície i Ježišovo učenie prispôsobili vlastným víziám. Trojstranné obkľúčenie pokrokom omnoho väčších národov našej moci sa netýka. Ale prečo, v záujme koho-čoho sa trieštia zdravé sily odporu proti červeno-hnedej koaličnej moci? Primátor metropoly nášho východu podľa dávno známych praktík HZDS, hlavne jeho vodcu, by bezpodmienečne mal dôjsť k poznaniu, čo znamená spoločnosť ešte viac rozdeľovať. Útočenie na city tzv. občianskym porozumením, teda opakom zjednocovania odporu, je jasná ponuka HZDS. Čarnogurský tiež už párkrát svojím vystupovaním spochybnil bezpodmienečnú potrebu jednoznačnosti demokratického smerovania do budúcnosti. Bolo by mimoriadne nebezpečné, aby víťaz tohtoročných volieb povedal spoločnosti - je po voľbách, čušte. Akokoľvek podmienky volieb budú tvrdé, najdôležitejšie bude, aby sa konečne zobudili plné dve tretiny tej spoločnosti, z ktorej polovica síce volila bohorovného, ale vytriezvela, kým väčšina ho vôbec nevolila a obe polovice týchto dvoch tretín spoločnosti odovzdajú svoje hlasy pokoju a zmieru, ľuďom dobrej vôle bez rozdielu národností i viery, ale spoločnej vlasti.
Autor: MILAN MACEK, Prakovce