Filmový festival v bavorskom mestečku Selb fascinujú hranice

Sú festivaly, ktorých meno otvára dvere filmového sveta. Hraničné filmové dni v bavorskom Selbe medzi ne nepatria. Ide o festival fascinovaný už 21 rokov existenciou hraníc. "Ač je to jen dvě stě kilometrů nebo ještě blíže, zbývá jenom duše k proclení," .

Sú festivaly, ktorých meno otvára dvere filmového sveta. Hraničné filmové dni v bavorskom Selbe medzi ne nepatria. Ide o festival fascinovaný už 21 rokov existenciou hraníc. "Ač je to jen dvě stě kilometrů nebo ještě blíže, zbývá jenom duše k proclení," spieval Karel Kryl a mal na mysli vzdalenosť z Mníchova na štátnu hranicu. Zo Selbu je to do Ašu šesť kilometrov. Vtedy sa však za vlakovou stanicou končil svet a ďalej sa nesmelo. Organizátori festivalu, presvedčení o tom, že je nutné bojovať proti mainstreamu, najskôr prišli na myšlienku obohatiť amerikanizovanú "kultúrnu púšť" o filmy z NDR a Československa. Potom pribudli ďalšie krajiny socialistickej Európy a rôzni filmoví protestanti ako fínsky režisér Aki Kaurismäki, ktorý tu začínal. V Selbe objavili aj poľského filmového génia Kieslowského. "Na druhej strane Hollywoodu" - tak sa začalo hovoriť filmovým dňom v Selbe, keď pribudli Briti, Taliani, Rakúšania, Švédi a Švajčiari. Náklady festivalu sa vyšplhali na 130 tisíc mariek. Hlavný dôraz však zostal na východnej Európe, a to aj potom, čo padli zátarasy. "Cestujeme do susedných štátov nakupovať, ale stále sa ešte poriadne nepoznáme, najmä v kultúrnej oblasti. Bariéry zostali," zdôrazňuje jedna z organizátorov, Sabine Kobová z Bayreuthu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Selbe je jediná hlavná ulica, jediný veľký obchodný dom a jediné kino so štyrmi sálami. Z nich je na štyri festivalové dni vypudený Schwarzenegger s praženou kukuricou, kancelária kina na prvom poschodí sa stáva recepciou pre hostí, ktorých je okolo päťdesiat, a v šatni sa otvára malé tlačové stredisko. V kinosálach upratujú medzi predstaveniami dobrovoľníci a ich deti. Na dobrovoľníkoch tu stojí a padá úplne všetko. Väčšinou sú to študenti. Festival takmer prestal existovať, keď si jedna generácia študentov založila rodiny a musela nadšeneckú akciu opustiť. Dnes je tu už dalšia generácia a tvrdí, že festival musí pokračovať, pretože napomáha kultivácii kultúrnej krajiny. Svoje o tom vedia napríklad českí režiséri Jan Svěrák a Saša Gedeon, ktorí sem svojho času priviezli svoje prvé filmy. Kolja sa už do Selbu nedostal, distribučná spoločnosť Miramax okolo neho musela vyrábať publicitu.

SkryťVypnúť reklamu

Selb je totiž o emóciách a náhodných stretnutiach, nie o publicite. Všetky filmy sú si rovné, niet tu tlačoviek ani cien. Tvorcovia vystupujú na improvizovaných besedách po filmoch, čím sa často oneskorí začiatok ďalšieho. V meste je pokoj, v noci nejazdí skoro nič, za evanjelickým kostolom kvočia sliepky a v centre voňajú pekárne. Vydáva sa tu Selbský denník a vanú chladné šumavské vetry. Festivalová atmosféra má príchuť undergroundu a improvizácie, škatule s filmami sú zložené vedľa chladničky s nápojmi a malé kinosály sú pre stovku ľudí, ktorí väčšinou neprídu. Niet sa čomu čudovať. Mnohé východoeurópske filmy sú nekonzumovateľné. Sú čierne a smutné, ich hrdinami sú priekupníci a mafiáni. Seminár, ktorý bol venovaný financovaniu filmu vo východnej Európe, nenašiel veľa východísk. Východoeurópania sa sťažujú na krízu produkcie a rozbitie distribučného trhu. Ani slovenská odborníčka z Národného centra pre audiovizuálne umenie v Bratislave Edita Uhríková nemala ústa od ucha k uchu: "Prepojenie filmárov k nášmu centru neexistuje, každý robí sám za seba. Chýba podpora filmov pri výrobe i dostatočná propagácia. Darí sa nám však pomáhať filmom z VŠMU. So školou je dobrá spolupráca, študentské filmy tu chceme i naďalej uplatňovať. Iné nemôžeme, pretože vznikli mimo štátnej štruktúry."

SkryťVypnúť reklamu

Medzi pozoruhodnosťami tohtoročnej prehliadky, ktorej patril uplynulý týždeň, vynikol napríklad celovečerný dokument Alexandra Maniča, ktorý sledoval svoj idol - režiséra Emira Kusturicu - pri nakrúcaní filmu Underground v barrandovských ateliéroch, kde bolo na tento účel postavené podzemné mesto. Manič, ktorý rovnako ako Kusturica vyštudoval pražskú FAMU, zistil, že pre Kusturicu je najdôležitejšie spojenie všedného dňa a surrealistickej mágie. Celkom obstojne tu bol prijatý Šulíkov Orbis pictus a Jakubiskova Nejasná správa o konci sveta, 25-ročný Matej Kládek z Bratislavy bodoval svojím druhým krátkym filmom Krokodíl sa neserie. "Ten film má ukázať, že niektoré filmy by mali byť kratšie," povedal Kládek. Naozaj iba málokto z filmárov Európy sa dokáže vziať nevážne, ľahko a neobťažovať divákov svojimi ťažkomyseľnými pocitmi. Zato ruská režisérka Lidida Bobrovová vo filme V tej krajine zachytila ľudské osudy malej dedinky pri Archangeľsku vtipne a ľahko. Peňazí na film bolo málo a filmári si ich do dediny priniesli vo vreci. Ženy z obce zahrali skvelé ženské postavy a ako rekvizity sa využilo všetko, čo dom dal. Napríklad školský autobus, čo je hrubo zbitá debna na saniciach. Obecní opilci hrali opilcov, iba šéfa kolchozu Čapurina a niektoré ďalšie mužské postavy museli stvárniť herci. Zaujímavým nemeckým filmom (ako Ťažní vtáci od režiséra Petra Lichtefelda s príchuťou Kaurismäkiho o ceste nezamestnaného na súťaž znalcov cestovných poriadkov, dokument Prebojovať sa od Huberta Märkla o bavorskej starenke, ktorá bola zvyknutá žiť s prírodou a podľa prírody, či snímka Dva a pol kubíka slobody popisujúca fascináciu modernými autami) sa podarilo o niečo lepšie prekonať východoeurópsky smútok, ktorý trčí z našich filmov. Okrem Šulíka, samozrejme. Ten aj v zostupe do bahna vie vidieť trocha zábavy.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Selb (Autor je spolupracovníkom SME.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 33 218
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 687
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 370
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 152
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 426
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 492
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 235
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu