ých tokov v ekonomike, ich odblokovanie, zvýšenie finančnej disciplíny a zabrániť ďalšej akcelerácii prvotnej a druhotnej platobnej neschopnosti. .
SOPK navrhuje riešiť platobnú neschopnosť v slovenskej ekonomike predovšetkým uvedenými opatreniami:
1. NBS by mala spoločne s vládou SR definovať na určité dlhšie časové obdobie (3-5 rokov) svoju menovú politiku a zároveň aj únosný rámec vonkajšej zadlženosti štátu a s tým spojenú predstavu o hraničných objemoch zdrojov, s ktorými by mohla vláda v rámci štátneho rozpočtu operovať. Rovnako je podľa SOPK potrebné definovať aj rámec a formu zahraničnej zadlženosti podnikov s mechanizmom jednoduchšieho prístupu k zahraničným zdrojom. Veľmi dôležitý je tu strategický cieľ riadenia inflácie.
2. Vláda SR by mala definovať na rovnaké obdobie relatívne stabilné ekonomické nástroje, ktoré by determinovali správanie sa podnikateľskej sféry. Do tohto rámca by mali byť implementované priame aj nepriame nástroje, ktorými by štát formuloval predstavy o možnostiach riešenia platobnej neschopnosti.
3. Štát musí byť garanciou a vzorom plnenia svojich záväzkov. Podľa SOPK, ak sa chce SR zaradiť medzi dôveryhodné krajiny, tak práve štát musí byť najspoľahlivejším garantom dodržania svojich záväzkov. Dnešný stav, keď štátna sféra je dlžná podnikateľskej sfére asi 15-18 mld Sk, je neudržateľným faktorom nielen ekonomickým, ale zároveň aj etickým vo vzťahu uplatňovania finančnej disciplíny ako celku. Odstránenie týchto javov si vyžaduje jednak realistické stanovovanie štátneho rozpočtu, ale aj celého súboru verejných rozpočtov. Zároveň si to vyžaduje uplatnenie takých nástrojov rozpočtovej politiky, aby rozpočtové a príspevkové organizácie nemohli prijímať záväzky nad rámec svojho rozpočtu.
4. Z makroekonomického hľadiska zlepšovať ekonomické a politické predpoklady pre zintenzívnenie vstupu zahraničného kapitálu do našej ekonomiky s prioritným záujmom o strategických investorov.
5. Uskutočňovať zmeny v konštrukcii dane z príjmov v nasledujúcich smeroch:
- Valorizovať investičný majetok podnikov s ohľadom na dôsledky miery inflácie tak, aby základom pre odpisy bola reprodukčná hodnota tohto majetku,
- Zjednotiť základ pre výpočet dane z príjmov tak, aby aj v podnikoch, ktoré vedú podvojné účtovníctvo, do tohto základu vstupoval nie účtovne vykázaný zisk (rozdiel medzi výnosmi a nákladmi), ale zisk skutočne peňažne realizovaný (t. j. rozdiel medzi príjmami a výdavkami),
- Aj v podnikovej sfére daňovo zvýhodňovať vytváranie rezerv na dubiózne pohľadávky,
- Riešiť inštitút opravných položiek a rezerv v bankovej sústave tak, aby boli účinným nástrojom na zlepšenie úverového portfólia bánk.
6. Úspornou politikou v oblasti verejných investícií a verejnej správy smerovať k vyrovnanému štátnemu rozpočtu. Umožniť obyvateľstvu nákup štátnych pokladničných poukážok a štátnych obligácií z preukázateľných zdrojov a otvárať tým bankovému sektoru priestor pre rozširovanie a zlacňovanie úverovania podnikovej sféry.
7. V štátnych podnikoch vykonať zreálnenie majetku odpisom dubiózneho majetku z kmeňového imania, ktoré doposiaľ patrí štátu, rovnako ako odpisom strát na ťarchu tohto majetku. Ďalej prehodnotiť záväzky voči štátu z minulých rokov, ktoré boli spôsobené platobnou neschopnosťou vyplývajúcou z historických príčin v ich hospodárení.
8. Zvážiť možnosť kapitalizovať pohľadávky štátu voči podnikom s následným odpredajom nadobudnutých vlastníckych podielov na kapitálovom trhu.
9. Jednoznačne, ale pritom s väčšou voľnosťou ako doteraz, definovať, čo považovať za nedobytnú pohľadávku, ktorú je možné odpísať.
10. Vystupovať rozhodne pri likvidácii a konkurzoch tých podnikov, ktorých hospodárenie nedáva reálnu záruku obratu v najbližších dvoch rokoch. Zákon o revitalizácii takýto proces naďalej spomaľuje. Pri rozhodovaní o konkurze a likvidácii prihliadať nielen na existujúcu stratovosť podniku a jeho platobnú neschopnosť, ale aj na dynamiku a reálnosť predaja. V prípade záujmu štátu o zachovanie niektorých výrob, napriek negatívnym ukazovateľom, rýchlo rozhodnúť o spôsobe finančného krytia takýchto podnikov. V prípade nedostatku zdrojov štátu, pristúpiť aj v takýchto prípadoch ku konkurzu, resp. likvidácii.
11. Realizovať, po jeho ďalšom posúdení, projekt riešenia platobnej neschopnosti a obnovy hospodárstva, navrhnutý ekonomickým výborom SOPK, ktorý vychádza z poznania, že podniky, ktoré majú platobné problémy, majú častokrát životaschopné prevádzky predstavujúce pracovné príležitosti pre príslušný región. Tento program, ktorý predpokladá vytvorenie Fondu obnovy hospodárstva, si kladie za cieľ definitívne vyriešiť problémy platobnej neschopnosti, vytvoriť podmienky pre štandardné fungovanie zákona o konkurze, súbežne zachrániť a pomôcť vytvoriť pracovné miesta v životaschopných prevádzkach. Nároky na zdroje štátneho rozpočtu sú minimálne.
12. Posilniť a zjednodušiť obchodné súdnictvo v oblasti neplnenia záväzkov. Uplatniť rozhodcovské konanie mimo systému obchodného súdnictva. Vo väčšej miere umožniť mimosúdne vyrovnanie a daňovo ho postaviť na roveň súdneho.
13. Novelizovať celý rad legislatívnych opatrení, ktoré v dnešnej podobe pomáhajú platobnej neschopnosti, resp. brzdia jej znižovanie
- revidovať daňové zákony najmä z hľadiska finančných tokov,
- prijať zákon o vytváraní rezerv na pohľadávky voči podnikom v konkurznom konaní,
- riešiť odpis pohľadávok spôsobených bývalým režimom, resp. opatreniami jeho vlády,
- riešiť kapitalizáciu pohľadávok v tuzemsku aj zahraničí,
- zrušiť zákon, resp. ustanovenia upravujúce vyňatie z pôsobnosti zákona o konkurze a vyrovnaní strategických podnikov, príspevkových organizácií a organizácií v revitalizácii,
- zrušiť zákon o revitalizácii.
14. V spolupráci s MF SR a ŠÚ SR zabezpečiť sledovanie vývoja platobnej neschopnosti podnikov a podľa vývoja hodnotiť účinnosť prijatých opatrení a prijímať prípadne ďalšie opatrenia, predovšetkým represívneho charakteru.
15. Spoluprácou NBS a komerčných bánk riešiť možnosť poskytovania stredno a dlhodobých prevádzkových úverov v podnikateľskej sfére. V tejto súvislosti prehodnotiť možnosti predĺženia splatnosti existujúcich krátkodobých úverov.
16. Urýchlene riešiť zníženie úrokových sadzieb, ktoré rýchlo prehlbujú platobnú neschopnosť.
17. Na základe zahraničného know-how vytvoriť systém organizácií, tzv. "trouble shooting" pre podniky v štátnom vlastníctve s finančným pokrytím ich činnosti Fondom národného majetku. V tomto smere orientovať aj činnosť poradenských organizácií pô- sobiacich na Slovensku, ktoré sa doposiaľ viac orientovali na prípravu privatizačných projektov.
18. Orientovať grantovú politiku v oblasti ekonomického výskumu na podrobnú analýzu problému platobnej neschopnosti. Tento výskum koordinovať aj s výskumnými inštitúciami z iných transformujúcich sa krajín.
19. Zjednodušiť a podporovať prienik zahraničného kapitálu priamo do podnikov a umožniť tak financovanie ich činnosti priamo zo zahraničných bánk.
Materiál vypracoval
ekonomický výbor SOPK.