Spoločný návrh poslancov vládnej koalície a R. Filkusa je totiž aj po pripomienkach vlády v niektorých častiach očividne protiústavný. O ďalších možno síce diskutovať, ako celok ho však možno označiť ako rozporný s čl. 31 ústavy: " Zákonná úprava všetkých politických práv a slobôd a jej výklad a používanie musia umožňovať a ochraňovať slobodnú súťaž politických síl v demokratickej spoločnosti." Rozpor možno odôvodniť viacerými okolnosťami. Napríklad tým, že zákon nestanovuje, kto prípravu i priebeh volieb riadi a teda aj, kto je zodpovedný. Ústredná volebná komisia síce "preskúmava, dohliada, prerokúva, zisťuje", ale voľby neriadi, a taktiež niet nikoho, kto by riešil prípadné sťažnosti. O konečnej registrácii kandidátnych listín i kandidátov má rozhodovať Najvyšší súd SR - to je však v rozpore s ústavou, pretože volebné komisie nie sú správnymi orgánmi, ktorých rozhodnutia môžu všeobecné súdy preskúmavať.
Tohtoročné voľby pripravované premiérom Mečiarom majú výraznú črtu - budú pod kontrolou štátnej správy, teda ľudí, ktorých HZDS dosadilo do úradníckych funkcií. Voľby však majú riadiť orgány volené, a nie vymenované. Je to prirodzené aj z toho dôvodu, že záujmom štátnych funkcionárov nie je odísť z úradu, ale v ňom zostať. Preto podozrenie, že urobia možné aj nemožné - aby vláda, ktorá ich do funkcie posadila, naďalej zostala pri moci - je dôvodné. Aj preto sa oprávnene už pred voľbami diskutuje o manipulácii volieb. Tú umožňujú tiež samotné hlasovacie lístky - v predchádzajúcich voľbách boli platné iba tie, ktoré opečiatkovali krajské volebné komisie. Tie návrh zrušuje, ale "pečiatkovaciu" právomoc Ústrednej volebnej komisii nedáva. Znamená to, že môže byť vytlačený ľubovoľný počet hlasovacích lístkov, a hrozí ich zneužitie v prospech jedného hnutia. O to viac, že voličské zoznamy budú pred voličmi utajené. Dokonca aj voličovi, ktorý sa príde na úrad presvedčiť, či je v zozname zapísaný - a bude - volebná komisia môže povedať, že v ňom nie je a neumožní mu hlasovať. Túto situáciu možno odstrániť vydávaním voličských preukazov, pomocou ktorých však zatiaľ zákon umožňuje voliť iba mimo trvalého bydliska voliča. Zjavne protiústavná zostáva zároveň možnosť viesť volebnú kampaň výlučne v STV a SRo. Nejde iba o diskrimináciu iných médií, ale o zákaz šírenia informácií, teda o obmedzenie práva na informácie.
Ak príde k manipulácii volieb, politická predpoveď je zrejmá - voľby sa neskončia pri volebných urnách. V takom prípade sa zvyčajne občania viac angažujú vo veciach verejných. Nebojte sa, poradil pápež obyvateľom pri návšteve Slovenska. O pár mesiacov môže byť jeho odkaz aktuálny. Jednoducho - nezáleží na volebnom zákone, ale na voličoch.