Vývoj cien autobenzínov u nás, kde trh zásobuje prevažne Slovnaft, a. s. Bratislava, je charakterizovaný len miernym znížením cien asi o 3 % od augusta 1997, keď bola zvýšená spotrebná daň a ministertsvo financií (MF) následne stanovilo novú cenu. Od začiatku nového roka MF zrušilo reguláciu cien autobenzínov a motorovej nafty stanovením maximálnej ceny, ale ponechalo tzv. vecné usmerňovanie cien. Svetové ceny ropy sú počas tohto roka najmenej o 15 % nižšie ako v druhom polroku minulého roka. Avšak zníženie ceny automobilových palív na väčšine čerpadiel u nás, ktoré vlastní Slovnaft a Benzinol, zníženiu ceny suroviny, ktorej vplyv na cenu benzínu je rozhodujúci, tomu nezodpovedá. V zmysle cenového zákona č. 18/96 Z. z. vecné usmerňovanie znamená, že pri zmenách cien vstupov výrobca môže tieto zmeny premietať do výrobku alebo služby len predpísaným spôsobom. Pri takejto regulácii ide o to, aby v dôsledku nerozvinutého trhového prostredia existenciou monopolu, sklonom subjektov vytvárať cenové kartely sa nezvyšovali ceny tak, aby si mohli predajcovia zvyšovať zisk. Preto sa zákon o cenách snaží definovať, čo sú ekonomicky oprávnené náklady a čo je primeraný zisk. Začiatkom roka MF ubezpečilo spotrebiteľov, že Slovnaft bude konzultovať zvyšovanie cien benzínu s ministerstvom tak, aby sa dodržali podmienky vecnej regulácie. Informáciou u Ing. Júliusa Iždinského SME zistilo, že pri vecnom usmerňovaní cien automobilových palív zo strany MF sa používa ustanovenie podľa písmena c $ 7 zmieneného zákona o cenách. Zo znenia tohto ustanovenia vyplýva, že MF určilo Slovnaftu podmienku "záväzného postupu pri tvorbe ceny alebo pri jej kalkulácii". Vo vykonávacej vyhláške k zákonu o cenách je špecifikovaných vyše 20 druhov nákladov, ktoré nie sú ekonomicky oprávnené, patria sem aj dividendy a odmeny členom štatutárnych orgánov spoločnosti, ktorej výrobky majú regulované ceny. Slovnaft zisk za minulý rok vykázal a rozdeľoval svojim akcionárom dividendu.
Benzín a nafta zo Slovnaftu sa predáva aj na Morave, Slovnaft tam prostredníctvom svojej spoločnosti Slovnaft Moravia predáva benzín aj na svojich čerpadlách. Ceny, za ktoré sa predáva benzín na niektorých čerpadlách Slovnaftu na Morave, pri oveľa vyššom zdanení benzínu v ČR spôsobujú, že inkaso za benzín zo Slovnaftu, predaný na Morave, je najmenej o 2 koruny za liter nižšie ako u nás. Navyše náklady Slovnaftu na distribúciu palív na Morave sú vyššie aj preto, lebo tam veľkoobchodná logistická štruktúra nepatrí Slovnaftu ako u nás. Je možné, že benzín predáva Slovnaft na Moravu aj so stratou, ale podľa vyhlášky k cenovému zákonu nemožno stratu z obchodovania v zahraničí kompenzovať zo zisku doma, ak je cena regulovaná. Existuje výpočet, podľa ktorého, ak by u nás chcel inkasovať Slovnaft za benzín iba na úrovni najnižších moravských cien, ale pri slovenskom zdanení, mal by u nás stáť benzín 18,30 Sk. Je možné, žeby potom Slovnaftu nezostalo na rozvojové investície. U nás má však Slovnaft dominantné postavenie a na jeho podnikanie a kalkuláciu cien musí dávať pozor MF SR, pokiaľ chce uplatňovať cenovú reguláciu. Preto by malo MF našim spotrebiteľom vysvetliť, či u nás predajcovia benzínu dodržiavajú pravidlá vecného usmerňovania cien vzhľadom na dlhodobo nízku úroveň cien ropy. Slovnaft vždy, dokonca aj za socializmu, zdôrazňoval, že dojednáva ceny ropy pre spracovanie podľa cien platných na svetových trhoch. Ak porovnáme štruktúru predajcov benzínu u nás a v ČR, vidieť, že štruktúra predajcov má vplyv na ich správanie sa na trhu, z čoho má osoh spotrebiteľ. V ČR Benzina, a. s., prvý monopolný predajca, vlastní iba 380 čerpadiel z celkového počtu 1700. V ČR si mohol štát dovoliť zvýšiť spotrebnú daň z benzínu tak, že dnes je o 25 % vyššia ako u nás, ale pritom ceny benzínu v ČR sú v priemere iba asi o korunu vyššie ako u nás.
Naši spotrebitelia pri svojej ceste na Moravu môžu navštíviť čerpadlá Slovnaftu a zistiť, za čo sa tam tankuje benzín pri vysokých českých spotrebných daniach. Pri načerpaní paliva na čerpadlách Slovnaftu na Morave môžu získať tzv. bony, ktoré budú zlosované. Predajca, ktorý nemá dominantné postavenie na trhu, predaj podporuje lotériou.