Riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Michal Lazar na začiatku týždňa oznámil, že tento najväčší zamestnávateľ na Slovensku za prvý štvrťrok znížil plánovanú stratu o 350 mil. Sk, takže ŽSR vykázali stratu iba vo výške 1,3 mld Sk. V tomto období vzrástli tržby z nákladnej dopravy, tie boli pozitívne ovplyvnené tranzitnou nákladnou dopravou cez naše územie. Sem patrí preprava rudy a aglomerátov z Ukrajiny do ČR a Rakúska, preprava uhlia z Poľska do Rumunska, preprava dreva a ďalšie. Aj keď železničná doprava v porovnaní s predtransformačným obdobím poklesla o polovicu, sú predpoklady pre jej efektívnosť, pripomenul Lazar. Slovensko je lepšie ako ČR v ukazovateli "objem prepravených ton pripadajúci na zamestnanca ročne" asi o 10 %. Pretože u nás nie je taká hustá železničná sieť, je Slovensko výrazne lepšie ako ČR, ale aj ako Rakúsko v ďalšom ukazovateli "objem prepraveného nákladu na 1 km trate ročne". Lazar pripomenul, že bol zriadený pravidelný nákladný expres Tatran z Bratislavy do holandského Rotterdamu. Obchodníci ŽSR urobili marketingové aktivity s cieľom získať ďalších domácich a zahraničných dopravcov. ŽSR tento rok dotvárajú systém divizionálneho riadenia, divízie majú byť samostatnejšie a neskôr sa majú ŽSR transformovať na akciovú spoločnosť.
ŽSR predpokladajú tento rok tržby z nákladnej dopravy vo výške 14 mld Sk, pričom sa má vykázať zisk 1,5 mld Sk. ŽSR obnovili s príchodom nového manažmentu platby do sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní a platby daní, upozornil na tlačovej besede v piatok Michal Lazar a priznal dlh voči sociálnej poisťovni vo výške 1,3 mld Sk a voči daňovým úradom pol miliardy Sk. Povedal, že zámerom je urobiť výkony v osobnej doprave za 1,6 mld Sk. Lazar prezradil, že ročné náklady na osobnú dopravu dosahujú 7 mld Sk, z toho štát prepláca za cestujúcich vo verejnom záujme 2,2 mld Sk, čo podľa Lazara nekryje všetky náklady vzniknuté v preprave osôb vo verejnom záujme. Lazar dodal: "Pokiaľ sa nezmení dopravná politika vlády, osobná doprava bude ťahať ŽSR ku dnu." Upozornil na zhoršenie prístupu ŽSR k zahraničným úverom najmä v dôsledku zníženého ratingu Slovenska. ŽSR si začiatkom roka zobrali úver 200 mil. USD v zahraničí. Lazar sa zasadzuje za transformáciu ŽSR na akciovú spoločnosť. K situácii na železnici sa vyjadril minulý týždeň aj podpredseda vlády Sergej Kozlík. Povedal, že vláda železniciam nič nedlhuje a na železnici je prezamestnanosť v počte 25 000 zmestnancov (takmer polovica súčasného stavu).
Odborári chcú železnicu brániť
Začiatkom týždňa odborári na železnici vydali vyhlásenie k situácii v ŽSR a vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Pre verejnosť je zaujímavé ich tvrdenie, že súčasné vedenie ŽSR poškodzuje záujmy ŽSR a štátu. Odborári vyzvali štát, aby preplácal úhrady za cestujúcich vo verejnom záujme (dôchodcov, vojakov, študentov). Na vyšetrovanie hospodárenia na železnici menoval minister Ján Jasovský vyšetrovaciu komisiu, ale odborári nie sú s jej zložením spokojní. Odborári vytrvalo poukazujú na hospodárenie predošlého manažmentu železníc, ktorý musel odstúpiť pred rokom. Podľa odborárov straty z finančného hospodárenia v predošlom období presiahli 1,5 mld Sk. Odborári tvrdia, že táto suma by pokryla ročné mzdové náklady 8500 zamestnancov ŽSR. Nové vedenie ŽSR v júli 1997 oznámilo, že železnice prijali niekoľko nevýhodných úverov a uzatvorili nevýhodné obchodné zmluvy. Straty potvrdili aj vykonané kontroly ešte minulý rok z NKÚ a z Úradu vlády.
Celková zadlženosť ŽSR podľa odborárov predstavuje 22 mld Sk. V tejto sume je zrejme aj neuskutočnená obnova majetku. Odborári tvrdia, že terajšie vedenie nie je schopné situáciu riešiť k spokojnosti verejnosti a zamestnancov ŽSR. Odmietajú prepúšťanie zamestnancov ŽSR a zdražovanie cestovného, odmietajú vyčleňovanie a privatizáciu niektorých činností, prípadne majetku ŽSR. Odborári žiadajú o pomoc vládu SR a upozorňujú, že budú brániť železnicu ako zdroj svojej obživy.
Na vyhlásnie odborárov reagoval Michal Lazar. Poukázal na kolektívnu zmluvu, ktorá garantuje zamestnancom rast miezd tento rok o 10 % a zvýšenie priemernej mzdy na železnici do konca roka na 11 500 Sk. Sľúbil odborárom, že bude s nimi o problémoch ŽSR diskutovať a žiadal ich, aby nezačali štrajkovať.
Mediálna aktivita na slovenských železniciach sa nedotkla ďalšieho problému ŽSR, obnovy tratí pre rýchlosť 160 km za hodinu v osobnej doprave, ktorá je štandardom na mnohých hlavných tratiach v západnej Európe. Existuje vládny materiál, ktorý predpokladá, že na modernizáciu medzinárodne dôležitých tratí na Slovensku, ktoré sa nazývajú koridory, sa má do roka 2010 investovať 33 mld Sk (podľa vládneho programu schváleného v septembri 1997). V tohoročnom štátnom rozpočte sa na modernizáciu tratí na Slovensku počíta iba s položkou 250 mil. Sk. Túto skutočnosť komentoval štátny tajomník na ministerstve dopravy pôšt a telekomunikácií Sabó nevôľou parlamentu uvoľniť peniaze na rekonštrukciu železníc.