Po tom, čo investor stavby jadrovej elektrárne Temelín (JETE) ČEZ, a. s. Praha, oznámil ďalšiu zvýšenú sumu, ktorá bude predstavovať náklady na dostavbu JETE - 98 mld Kč (ešte pred dvoma rokmi sa uvádzalo 73 mld Kč), minister životného prostredia Martin Bursík verejne navrhol vláde, aby uvažovala o zastavení stavby elektrárne. Česká vláda pracuje aj na alternatíve nedostavania JETE, ale vzhľadom na to, že JETE nemá v ČR významnejších odporcov, pravdepodobne bude dostavaná, aj ak by sa zmenilo politické vedenie štátu. Má byť spustená v roku 2000. Alternatíva zastavenia stavby JETE by znamenala, buď likvidáciu ČEZ, alebo prevzatie jej záväzkov štátom a zaťaženie daňových poplatníkov. Ministerstvo životného prostredia minulý týždeň oznámilo, že vyrobená megawatthodina v JETE v porovnaní s inými zdrojmi elektriny nebude lacnejšia ako pri najdrahších klasických zdrojoch. Cena jednej MWh z JETE po započítaní všetkých investičných nákladov bude až 1613 Kč, obvyklá cena 1 MWh medzi ČEZ a regionálnymi elektrorozvodnými spoločnosťami je 1200 Kč. Ministerstvo upozornilo, že pri kalkulácii ceny elektriny treba počítať s nákladmi na likvidáciu JETE o 20 rokov po skončení jej technickej životnosti, ktoré sú v terajšom podnikateľskom pláne ČEZ podhodnotené.
Podriadený dlh
Aby najväčšia česká banka - Komerční banka, a. s. Praha, zlepšila svoje kapitálové vybavenie, emitovala podriadené dlhopisy v objeme 200 mil. USD. Manažérom emisie bola americká JP Morgan Securities. Úroková sadzba dosiahla 9 %, dlhopisy sú splatné za 10 rokov. V prípade ťažkostí banky sa podriadené dlhopisy vyplácajú veriteľom, iba ak zostanú peniaze po zlikvidovaní iných záväzkov banky. Komerční banka, v ktorej polovica základného imania drží FNM ČR, podľa rozhodnutia vlády má byť privatizovaná, avšak konkrétne rozhodnutia terajšia vláda neurobí vzhľadom na blížiace sa voľby.
Druhý koridor
Rekonštrukcia železničnej trate v smere Varšava - Ostrava - Břeclav - Viedeň v dĺžke 677 km bude stáť 1,58 mld ECU. Táto stavba sa na území ČR nazýva II. koridor. Jeho stavba sa na území ČR začala minulý rok s plánovaným rozpočtom 24 mld Kč. Rozpočet bol neskôr prehodnotený na 36 mld Kč. Doba jazdy rýchlika z Varšavy do Viedne sa po rekonštrukcii trate skráti zo 7,5 hodiny na 5,5 hodiny. Maximálna rýchlosť osobných vlakov má byť 160 km za hodinu.
Let sa predáva za desatinu hodnoty
Americký výrobca poľnohospodárskych lietadiel Ayres Corporation kúpi moravskú leteckú spoločnosť Let, a. s. Kunovice, len za 4,5 mil. USD. Základné imanie spoločnosti Let je 1,1 mld Kč, 70 % akcií vlastní Aero Holding, a. s. Praha, zvyšok Konsolidační banka. Ayres získa okrem výrobného areálu prototyp lietadla L 610, náklady na jeho prípravu výroby dosiahli 6 mld Kč počas predošlých 10 rokov. Let je zadlžený vo výške 2 mld Kč, úvery však nie sú po lehote splatnosti. Minulý rok Let pod dozorom brnianskeho krajského súdu sa vyrovnal so svojimi veriteľmi, zaplatil im 40 % ich pohľadávok. Let podniká aj pri repasáži použitých dopravných lietadiel L 410. Ayres počíta so začatím výroby lietadla L 610, ktorého prototyp bol zalietaný ešte v roku 1992, a s repasážou lietadiel L 410, ktorých sa v uplynulých rokoch vyrobilo niekoľko desiatok pre krajiny východného bloku. Výroba L 610 sa nemohla rozbehnúť, lebo toto 40-miestne dopravné lietadlo nezískalo certifikát od západných skúšobní. Práve nový americký majiteľ má certifikáciu zabezpečiť.
Autor: jv