Stredná a východná Európa potrebuje na rozvoj dopravy 100 mld ECU

VIEDEŇ (SITA) - Štáty strednej a východnej Európy majú enormné investičné potreby v oblasti dopravy. V nasledujúcich desiatich rokoch sa tieto potreby podľa niektorých štúdií odhadujú približne na 100 mld. ECU. Ako počas diskusie na medzinárodnej konferen

cii "Hospodársky región Dunaj" vo Viedni uviedol viceprezident Európskej investičnej banky (EIB) Wolfgang Roth, hlavné investičné nároky sa týkajú modernizácie existujúcich dopravných sietí, ale aj dobudovania nových spojení. EIB poskytuje 40 percent prostriedkov smerujúcich do strednej a východnej Európy na rozvoj dopravy. EIB hodnotí podľa slov W. Rotha cestnú sieť krajín strednej a východnej Európy ako "nedostatočnú, s potrebou dobudovania". Železničná sieť je síce dostatočne hustá, je však vo veľmi zlom stave. "Sektor železníc nutne potrebuje modernizáciu, čo sa však podobne ako v západnej Európe nezaobíde bez bolestivých racionalizačných opatrení," uviedol Roth. Nákladná doprava na Dunaji sa v posledných troch desaťročiach rozvinula veľmi sľubne. Ako však ďalej povedal, "investície do rozvoja riečnej siete a ich rentabilita sú neisté, ako sa ukázalo aj v prípade vybudovaného kanála Main - Dunaj". Dunaj si preto podľa Rotha zachová síce svoj doterajší význam pri preprave surovín a iných masových produktov, z dlhodobého hľadiska sa však konkurencieschopnosť tejto vodnej cesty voči ostatným dopravným sieťam nezvýši. Podľa W. Rotha sa v súčasnosti najlepšie vyvíjajú investície do telekomunikácií a energetiky, kde EIB alokuje po 20 percent svojich investícií. Len ťažko sa však darí zabezpečiť financovanie pre projekty životného prostredia, kde je nízka návratnosť. V súvislosti s možnou účasťou súkromného sektora na financovaní dopravných projektov viceprezident uviedol, že "je problematická". Medzi hlavné príčiny pritom zaradil ťažko odhadnuteľné dopravné riziká a nízku úroveň príjmov obyvateľstva strednej a východnej Európy. To limituje možné zvyšovanie poplatkov za dopravu, náklady na výstavbu sú pritom takmer na rovnakej úrovni ako na Západe. "Rentabilita dopravných infraštruktúrnych investícií je veľmi neistá a nízka. Účasť privátnych investorov možno očakávať len v obmedzenej miere," dodal Roth.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 247
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 666
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 199
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 580
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 209
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 833
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu