8,2 roka. Takmer 1000 autobusov je starších ako 10 rokov. Prevažná väčšina autobusov pochádza z Karosy, a.s. Vysoké Mýto. Staršie typy tohto výrobcu majú deklarovanú životnosť 6 rokov, takže pre zachovanie uvedenej životnosti treba ročne vymeniť 900 autobusov, ale v prvom roku najmenej ešte o 1000 autobusov viac.
Na Slovensku v poslednom období vyrobili prototypy autobusov traja výrobcovia: LIAZ, s. r. o. Zvolen, Novop, a.s. Lučenec, a SlovBus, a. s. Nové Mesto nad Váhom. Vláda minulý týždeň rozhodla, že uvedení výrobcovia dodajú do konca roka dohromady 100 autobusov. Riaditeľ Novop Lučenec Ján Katáni povedal, že Novop je schopný do augusta dodať 10 autobusov, 20 autobusov dodá SlovBus a zvyšných 70 autobusov dodá Liaz. Podľa Katániho spomenuté tri podniky sú schopné dodávať spolu až 800 autobusov ročne. Podmienkou rozbehnutia výroby je výhodné úverovanie investorov - podnikov SAD. Nie je známe, aký motor sa bude montovať do týchto autobusov ani deklarovaná životnosť autobusov.
Nedávno vláda schválila návrh zákona na zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu o 47 mil. Sk a zároveň posilnila kapitolu výdavkov ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácii (MDPT) o 47 mil. Sk. Uvedený rozpočtový príjem sa zabezpečí rozpustením štátneho fondu, na ktorom sú uložené peniaze získané z likvidácie dvoch štátnych podnikov. MDPT spolu s troma bankami Poštovou bankou, Dopravnou bankou a Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou pripravilo návrh na úverovanie nákupu autobusov vo výške 200 mil. Sk. Spomenutých 47 mil. Sk sa použije na vyrovnanie vysokých úrokových sadzieb. Tieto financie pôjdu na podporu nákupu autobusov pre mestskú a prímestskú dopravu. Minister MDPT Ján Jasovský povedal, že touto podporou sa odstráni závislosť od dovozu autobusov a vytvoria sa pracovné príležitosti.
Na Slovensku je 55 podnikov SAD, z nich 8 je v mimoriadne zlej situácii, priznal minister Jasovský. Ale dve tretiny podnikov podľa Jasovského hospodári so ziskom.
V spomenutom elaboráte MDPT sa píše, že ekonomická situácia regionálnych dopravných podnikov - SAD, ktoré zabezpečujú verejnú dopravu autobusov, nie je dobrá. Na príčine je aj skutočnosť, že štát neprepláca v plnej miere zľavy na cestovnom pre žiakov, dôchodcov a ďalšie kategórie cestujúcich. V elaboráte MDPT sa píše, že cestujúci majú byť pripravení na zvýšenie cestovného a na prehodnotenie zliav na cestovnom, lebo cestovné podľa terajších taríf nepokrýva náklady. Ďalej sa pripomína, že dopravca má právo na uhradenie výkonov uskutočnených vo verejnom záujme od príslušného krajského úradu. Problémom nízkej efektívnosti autobusovej dopravy je aj nízka obsadenosť autobusov na mnohých linkách. Pre niektoré linky by sa žiadali autobusy s počtom miest na sedenie do 20. Český výrobca autobusov Karosa, a. s. Vysoké Mýto, minulý rok vyrobil asi 1000 autobusov, z nich vyše polovicu exportoval, z toho na Slovensko 59 autobusov. Je pravdepodobné, že časť z exportu na Slovensko bola zaplatená štátom z aktíva, ktoré zostalo z clearingového zúčtovania a ktoré bolo ukončené v roku 1995. Karosa inovovala vyrábané autobusy, používa sa v nich motor vyhovujúci norme platnej v EÚ, ktorá sa nazýva Euro2. Deklarovaná životnosť inovovaných autobusov sa zvýšila z 8 na 12 rokov.