BRATISLAVA (SME - ru) - Vyššia obozretnosť pri kupovaní zahraničných zájazdov je príznačná prinajmenšom pre časť klientely, ktorá prichádza do cestovných kancelárií (CK). Podľa slov pracovníkov z tejto sféry sa už zákazníci častejšie ako vlani dožadujú informácií, súvisiacich s garantovaním ich peňazí. Keďže zákon u nás stále nerieši situáciu, keď pre insolventnosť CK nemôžu turisti čerpať zaplatené služby, niektoré z cestoviek sa rozhodli pre vlastné riešenie. Na našom trhu sa doteraz objavili tri formy záruk. Najznámejšou je Garančný fond (GF) založený štyrmi CK (Hydrotour, Satur, Seneca Tours a Tatratour). V súvislosti s ním sa najviac diskutovalo najmä o nízkom počiatočnom objeme jeho prostriedkov (1 mil. Sk), ktorý by podľa niektorých ohlasov stačil len na repatriáciu obmedzeného počtu klientov. Práve táto kritika spôsobila, že v polovici mája sa členovia GF rozhodli zvýšiť svoje vklady. „Chceli sme tým predísť atakom a tomu, aby iné CK nehľadali možnosti, ako fond znemožniť. Teraz je v ňom 13 miliónov korún,“ doplnil obchodný riaditeľ Saturu Pavol Komora. Na otázku, či má členstvo vo fonde vplyv na predaj pobytov, odvetil, že síce minimálne, ale ohlas verejnosti už registrujú. Ako nám povedala Miriam Malinovská z Hydrotouru, je presvedčená, že sú už klienti, ktorých pri výbere ovplyvní toto členstvo. Druhou formou záruky je poistenie služieb zo strany cestovnej kancelárie v poisťovni. Zatiaľ sa to podarilo len dvom cestovkám (Koala Tours a Coimex Travel) v poisťovni Union. Vzhľadom na to, že pre poisťovňu ide o veľmi náročný a rizikový produkt, Union ho nechce ponúkať celoplošne. Tretia forma - zloženie depozitnej platby v banke, o čom informovali niektoré CK - je diskutabilná pre problematický spôsob jej overenia.