Kontajnery Castor s rádioaktívnym odpadom z elektrární nedávno križovali aj Slovensko

BRATISLAVA (PRE SME - rizi) - Súčasťou prevádzkovania jadrovej elektrárne je okrem iného aj manipulácia s vyhoreným, alebo čiastočne vyhoreným palivom, jeho doprava a skladovanie. Tento problém čaká aj Slovensko v súvislosti s opotrebovaním paliva v ...

BRATISLAVA (PRE SME - rizi) - Súčasťou prevádzkovania jadrovej elektrárne je okrem iného aj manipulácia s vyhoreným, alebo čiastočne vyhoreným palivom, jeho doprava a skladovanie. Tento problém čaká aj Slovensko v súvislosti s opotrebovaním paliva v reaktoroch jadrových elektrární. Zvlášť nebezpečné je, ak sa vyhorené palivo dopravuje v nedostatočne chránených kontajneroch, čo je aféra, ktorá v týchto dňoch otriasa verejnou mienkou v Nemecku v súvislosti s kontajnermi Castor. Kontajner Castor s vysoko rádioaktívnymi materiálmi však križoval aj Slovenskú republiku. O blahosklonnosti slovenských úradov k manipulácii s jadrovými materiálmi svedčí i to, že neexistujú exaktné informácie o miere vyžarovania tohto konvoja. Informácie získala z vlastných zdrojov organizácia Za Matku Zem. Kontajnery typu Castor neboli na takej bezpečnostnej úrovni ako nemecká jadrová lobby a štátne inštitúcie občanom SRN dlhodobo tvrdili. Problém nastal, keď sa meraniami zistilo, že Castor nebráni úniku radiácie do prostredia. Nameraná úroveň rádioaktivity bola minimálne päťkrát vyššia ako prípustná dávka. Po týchto zisteniach sa v SRN začala široká diskusia o osude jadrovej energetiky, o zodpovednosti za ohrozovanie obyvateľstva, ale aj o možnom odstúpení ministerky životného prostredia A. Merkelovej. Napríklad transport z 20. februára 1996 prepravoval 235 čiastočne vyhorených článkov z uzavretej nemeckej JE Greifswald do maďarskej JE Paks cez územie SR práve v kontajneroch Castor. Takéto transporty územím Slovenska vždy musia prejsť povoľovacím procesom na Úrade jadrového dozoru, ktorý je vládnou inštitúciou dohliadajúcou na jadrovú bezpečnosť. Podľa niektorých informácií z Nemecka kontajnery Castor, ktoré sa pohybovali na slovenských železniciach, boli spoľahlivejšie a žiarenie neprepúšťali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 298
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 113
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 668
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 346
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 010
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 792
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu