Odchod Geri Estelle Halliwellovej (25) zo skupiny Spice Girls bol už len otázkou času - rovnakou, akou je stále hroziaci rozpad tejto umelo vytvorenej britskej dievčenskej pätice. Korenička prezývaná Ginger (Zázvor), z polovice Španielka a zo štvrtiny Švédka, temperamentná šéfka kapely a z celej zostavy najstaršia i údajne najviac sexy, sa v poslednom čase netajila kritikou svojho vykalkulovaného zrodu. „Nemôžeme samy o ničom rozhodovať, nemáme ani minútu pre seba a cítime sa zneužívané,“ vyhlásila po tom, čo nedávno vyhodenému manažérovi Simonovi Fullerovi, v minulosti zastávajúcemu ten istý post u speváčky Annie Lennoxovej, ponúkla 15 miliónov libier „odchodného“. Spice Girls sú od svojho začiatku typickou ukážkou manipulačných schopností profesionálov, ktorí odhalia každú štipku talentu a podľa potrieb trhového mechanizmu z nej čo-to vypestujú. Hoci s jednoduchou priemernou hudbou sa stanú z ich objavov syntetické hviezdy utvrdzované v mylnej nádeji, že žijú bez ohľadu na vplyvy módnych trendov a len tak ľahko nezhasnú. Aj najhoršie oblečeným korením bez chuti a zápachu - ako skupinu vlani označil módny návrhár Mr. Blackwell - sa však svet prejedol. Jasným signálom boli vlažnejšie ovácie a dokonca piskot z publika počas minuloročného turné, keď sa čoraz viac začali potvrdzovať aj kritické hlasy o biednej hlasovej a interpretačnej technike vystavanej na rozsahu okolo desiatich tónov. Keď bolo z debutového albumu Spice (1996) predaných asi 20 miliónov kusov a z druhého Spiceworld (1997) iba 1,5 milióna, rozhodol sa Fuller rozpracovať tému do silného trhového tandemu kniha - film. Brožúra zapadla do braku „dicapriovského“ typu a očakávaný kinohit mal čo robiť, aby sa aspoň pár týždňov udržal v popredí diváckeho záujmu. To už bol z druhého albumu v porovnaní s predchodcom, ktorého pilotný singel Wannabe prerazil na prvé miesto hitparád v 31 krajinách, doslova ležiak. Po hitoch ako Say You‘ll Be There, Mama, 2 Become 1 či Who Do You Think You Are síce ešte korenili život svojich fanúšikov piesňou Spice Up Your Life, ale skôr sa začala napĺňať symbolika ďalšej skladby Stop. Filozofia dôsledného speňaženia tovaru sa preorientovala do iných sfér, na rad prišli „pepsi veci“. Päť tvárí sa tak usmieva nielen z plagátov a fotografií, ale aj z reklám na spice oblečenie, pizzu, sušienky, dezodorant, fotoaparát, bábiky, žuvačky i ďalšie sladkosti. Analytici vyrátali, že iba na týchto vedľajších produktoch by sa dalo do konca roka 2000 zarobiť 3,3 miliardy libier. Napriek faktu, že do skupiny osem- až dvanásťročných zákazníkov, ktorú spice veci podľa prieskumov najviac oslovujú, nie je možné smerovať rad finančne podstatne zaujímavejších kampaní. Trhlina na plastickej bubline Spice Girls nie je nová. Halliwellová ju iba odhalila pred verejnosťou, ktorá tuší, že asi nebude jediná. Otázku, či sa obal rozpára úplne, zodpovie až prípadné osamostatnenie sa jeho ďalších článkov. Ich možný nástup na päť sólových dráh je lepšie si ani nepredstavovať.
DALIBOR HLADÍK