O percento z daní sa uchádzajú stovky organizácií

O možnosť získať jedno percento z daní občanov sa dodnes uchádzalo okolo 800 organizácií.

BRATISLAVA – Na internetovú stránkuvenovanú jednému percentu sa zatiaľ prihlásilo 104 subjektov. „Dnes je ťažko povedať, ako bude toto číslo narastať. Určite ich bude viac,“ povedal šéf slovenskej notárskej komory Štefan Kutenič.

Ak pôjde všetko podľa plánu, tak už vo februári bude môcť každý občan rozhodnúť, akú verejnoprospešnú aktivitu podporí jedným percentom zo svojich daní. Ak túto možnosť využijú všetci zamestnanci a živnostníci, pôjde o nezanedbateľných 250 až 300 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nadácie, občianske združenia, neziskové organizácie a účelové zariadenia cirkvi sa môžu prihlásiť do zoznamu uchádzačov do konca januára na notárskych úradoch. Úrady vypracujú konečný zoznam a odovzdajú ho daňovému riaditeľstvu, ale mal by sa objaviť aj na internete.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa štatistických odhadov má šancu využiť tento dobrovoľný občiansky príspevok viac ako 10-tisíc organizácií. Koľko z nich sa stihne prihlásiť, ukáže čas. „Aby sa predišlo špekuláciám, prihlásiť sa môžu iba subjekty, ktoré vznikli najneskôr v roku 2000,“ hovorí Kutenič. Zároveň vyzýva uchádzačov, aby tak urobili čo najskôr.

Registrácia nie je zadarmo. „Kolok stojí 400 korún, spolu s vybavením všetkých podkladov však poplatky nepresiahnu 1000 korún,“ povedal Martin Renčo z Nadácie pre deti Slovenska.

Aj keď to nebude pre nadácie významný zdroj príjmov, takmer všetky sa zhodujú na tom, že ide o prospešný krok. „Je to veľmi dobrá iniciatíva, vyžaduje si to však väčšiu aktivizáciu a informovanosť ľudí,“ pokračuje Renčo.

A to je práve problém. Mnohí ľudia o tejto možnosti buď nevedia, alebo majú obavy z byrokracie okolo celého darovania. „Je to dôležitý zdroj príjmov mimovládnych organizácií a nemal by ostať nevyužitý. Aj my, rovnako ako mnohé iné nadácie a občianske združenia, pripravíme kampaň, kde sa pokúsime získať priazeň občanov,“ hovorí Tomáš Kamenec z Nadácie Občan a demokracia.

SkryťVypnúť reklamu

Informačnú kampaň si vzala pod patronát nezisková organizácia Informačné centrum. Vo viacerých mestách Slovenska zriadila lokálne telefónne linky, kde sa môžu občania dozvedieť viac.

Autor: Tomáš Kuča

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu