Štíhly, dohneda opálený päťdesiatnik s bielou bejzbalovou čiapkou na hlave rozdáva okoloidúcim nenápadné lístky. Na malom námestí v pražskej štvrti Holešovice vyhráva z ampliónu na streche novej Felicie do taktu ľudovka, na letáku v rukách staršej panej s veľkou nákupnou taškou sú zreteľné iba čerešne a číslo 9, ktoré volebná komisia prisúdila komunistom. „Chcete, aby budúca vláda plnila svoje sľuby občanom? Voľte KSČM!„ „Čo sú to, komunisti? Tým akurát dám hlas!“ rozčuľuje sa staršia pani odhadzujúc volebný leták, ktorý ju náhle páli v ruke. Blížia sa ďalší zvedavci. „Ja aj tak budem voliť dôchodcov,“ zveruje sa rozčúlenej panej mladá mamička. Oslovenú to viditeľne poteší. „Ja tiež, veď čo nám aj zostáva?“ O niečo exkluzívnejšie miesto si hneď v prvý deň oficiálnej predvolebnej kampane rezervovala Občianska demokratická strana. Pred zrakmi prekvapených turistov sa na Staromestskom námestí pohybovali volební maskoti ODS oblečení do škatúľ, z ktorých sa usmieva Václav Klaus. O bývalom premiérovi je známe, že je estétom - a umelci sú mu naklonení rovnakou mierou: z prednej časti pódia vyludzuje príjemnú muziku džezová kapela, zadná časť je husto oblepená plagátmi českej slávice Lucie Bílej, masívne podporujúcej jediného českého politika, ktorý „to jednoducho vie“. V televízii a rozhlase sa mu pravidelne zo svojej priazne vyznávajú Ivan Mládek, Luděk Sobota či Jiří Bartoška. Ten si u predsedu ODS zvlášť „šplhol“. Ako jeden z mála si trúfol zmiasť všetkých analytikov - za volebného víťaza totiž tipuje ODS.
Na stredný prúd stavil aj volebný líder Českej strany sociálnodemokratickej Stanislav Gross. Jeho mítingy sprevádza trojlístok v minulosti populárnych spevákov - Dalibor Janda, Petra Janů a Heidi Janků. Podľa vyjadrenia agentúry, ktorá zabezpečuje Grossovu predvolebnú kampaň, boli vraj najlacnejší.
Zmes straníckych a politických dogiem, ale aj reklamných trikov zaplavuje od stredy české médiá, zdobí nástupné haly, lavičky, stanice metra a všemožné voľné plochy. Tohtoročná predvolebná kampaň sa nesie v duchu zákazu veľkoplošných billboardov, ktorý porušili iba republikáni. O to viac profitujú vtipkári a provokatéri: Reklama na Supergel, ktorý „umýva“ ruky bez vody, je - akoby náhodou - doplnená o logo „Únia volí čisté ruky“. Iný veľkoplošný billboard znázorňuje Miloša Zemana - tiež iba zhodou okolností - s komunistickými čerešničkami na trenírkach. No a do tretice si dovolil mať iný názor ako populárna Lucie Bílá neznámy cestujúci na hlavnej stanici, ktorý plagáty s Klausovou tvárou vylepšil o veľavravný detail - pirátsku pásku cez oko. Nuž čo, aj keď sú voľby vážna vec, aj volič sa chce pobaviť. A reklama je reklama.
EVA GRUBEROVÁ, Praha
(Autorka je stálou
spolupracovníčkou SME)