Záchranárom sa predtým podarilo uvoľniť úplne rozdrvený jedálny vozeň, ktorý uviazol pod strhnutým cestným nadjazdom. Po odkrytí vozňa sa naskytol hrozný obraz a nebolo jasné, koľko ľudí bolo vo vozni v okamihu katastrofy. „Brutálne povedané, zhromažďovali sme kusy tiel,“ opisoval drastickú úlohu jeden zo záchranárov. Neočakáva sa, že by sa v zvyšných častiach vraku našli ešte mŕtvi. Záchranné práce preto boli včera ráno prerušené, aby si technické čaty mohli odpočinúť. Práce boli obnovené popoludní. Od stredy sa pritom podarilo spoľahlivo identifikovať iba jednu z 96 osôb, ktorých smrť bola popoludní potvrdená. Uviedol to Hans Dieter Tröger, šéf hannoverskej lekárskej vysokej školy, kde sa určuje totožnosť zmasakrovaných a potrhaných tiel. Nemecké železnice v záujme bezpečnosti cestujúcich dočasne obmedzili rýchlosť všetkých ICE vlakov na 160 kilometrov za hodinu. Okrem toho budú všetky rýchlostné vlaky podrobené pred jazdou technickej kontrole.
Železniční experti intenzívne vyšetrujú príčiny nešťastia a sústreďujú sa predovšetkým na podvozok rýchlovlaku. Posledné varianty hovoria o poškodenom kolese jedného z vagónov, ktoré mohlo viesť k vykoľajeniu súpravy, ako potvrdil aj predseda Spolkového železničného úradu Horst Stuchy. Ako prvú stopu našli vyšetrovatelia asi 6 kilometrov od Eschedu pravdepodobne časť obruče tvoriacej vnútornú časť kolesa. V týchto miestach bolo zistené aj poškodenie betónového podvalu. Už teraz sa však vylúčila ako príčina tragédie zrážka s automobilom, ktorý sa podľa prvých správ mal po nehode na cestnom nadjazde zrútiť na vlak. Na motorovom vozni totiž neboli nájdené žiadne stopy, ktoré by túto verziu podporili.
Niektorí experti hovoria aj o útoku neznámeho páchateľa a ani bonnské ministerstvo dopravy túto možnosť nevylúčilo, atentátnik by však musel mať veľké znalosti fyziky. Navyše nemecké železnice uviedli, že havarovaná súprava prešla pred nešťastím pravidelnou, asi dvojhodinovou prehliadkou v mníchovskom prevádzkovom stredisku ICE. Na vlaku nenašli žiadnu poruchu. Tragédiu už začala vyšetrovať 44-členná zvláštna komisia.
Intercity-Express v Nemecku výrazne odlákal zákazníkov od leteckých spoločností. Počet cestujúcich na leteckých linkách Berlín - Frankfurt nad Mohanom napríklad od zavedenia ICE poklesol o 23 percent, zatiaľ čo vlakom jazdí o 36 percent viac cestujúcich. Podľa názoru nemeckého ministra dopravy Matthiasa Wissmanna nie je ani po havárii ICE všeobecný dôvod na nedôveru voči tomuto systému.