th Taylorovou (The Reflections in a Golden Eye) i s Gregorym Peckom (Talking Moon), ale sláva akosi neprichádzala. Naopak, strhol ho vír nekvalitných titulov, pri ktorých na ilustráciu stačia iba názvy: Roztopašní tréneri a matrace na dračku, Aligátor, Delta Force, Maniac Cop III., Scanner Cop… „Keď nehráte v áčkových filmoch, dobré je aj béčko. Bolo by vynikajúce spolupracovať s najlepšími režisérmi, ale je tak veľa hercov a tak málo práce, že keď neprijmete rolu v béčkovom filme, zoberie si ju niekto iný,“ hovorí pre SME herec, na ktorého sa šťastie konečne usmialo. Sám kultový idol Quentin Tarantino ho obsadil do svojho najnovšieho diela Jackie Brownová (spolu s hviezdnymi spoluhráčmi Samuelom L. Jacksonom, Robertom De Nirom, Michaelom Keatonom, Pam Grierovou i Bridget Fondovou) a pre Forstera to znamenalo raketový skok do hollywoodskych výšin - nomináciu na Oscara. „Bol to šok. Rana z jasného neba. Práve som spal a najprv mi tú správu zavolala moja prvá bývalá manželka. Vzápätí sa ozvala druhá bývalá manželka. Nebojte sa, viac ich už nemám, ale telefón aj tak zvonil celé dni. Všetci odo mňa chceli rozhovory a ja som na to nebol vôbec pripravený,“ spomína. Tarantina uctieva ako skvelého človeka a mimoriadne kreatívneho filmára. „Nikdy nie je zúrivý alebo divoký, bol ku mne veľmi štedrý. Zašiel som si raz ráno do reštaurácie na kávu a zrazu som ho videl nado mnou stáť. Spýtal sa ma, ako sa mám a povedal, že sa chystá adaptovať knihu Rum Punch. Po polroku sme sa stretli v tej istej reštaurácii, sedel na mojom mieste a dal mi prečítať scenár Jackie Brownová. Bol som unesený, ale nedal som to na sebe poznať. Quentin len prehodil, že si s tým nemám robiť starosti, pretože má viac scenárov, a ak by som nechcel tento, môžem si vybrať iný. Viac mi nebolo treba,“ pokračuje Robert Forster. Nakrúcanie spríjemňoval Tarantino večierkami vo vlastnom dome. „Je to troška maniak, ale všetci sa s ním dobre zabávajú. Pamätám si na víkend, keď sme pracovali celé noci. Pozval nás domov a púšťal nám horory, aby sme sa odreagovali. Potom to robil každý piatok. Keď sme nakrúcali aj cez víkend, ďalšie párty bývali v sobotu.“
Reč prišla aj na násilie v Tarantinových filmoch. Hoci Jackie Brownová je skôr vedomým návratom k staromódnosti filmového spracovania a renesanciou nenudiaceho pomalého tempa. Všetky vraždy sú zachytené v šere, alebo sa odohrávajú úplne mimo obrazu. Odplata za násilie prichádza v nekrvavom štýle. „Jedna z teórií tvrdí, že sú filmy s násilím, ktoré uvoľňujú inštinkty ľudí. Napríklad aj Mickey Mouse či Tom a Jerry. Určite existuje iba malý počet divákov, ktorí to využijú ako model svojho správania. Je však pravda, že dnes sa násilie vo filmoch nadmerne glorifikuje. Často sú gangstri postavami, ktorým fandíme. Kedysi bolo hneď jasné, kto je kto a dobrý hrdina vždy zvíťazil,“ premýšľa na túto tému Forster. Do budúcnosti sa díva s odhodlaním. Filmové ponuky sa množia a jednou z nich je aj úloha psychiatra v remaku klasického hororu Psycho, ktorý bude nakrúcať Gus van Sant, režisér oscarového filmu Good Will Hunting. „Kým mi niekto nepovie, aby som prestal pracovať, budem. Sám cítim rozdiel v rolách, ktoré dostávam teraz, od tých predchádzajúcich. Je to obrat o 180 stupňov. Boli časy, keď som nemal inú možnosť. Musel som brať všetko iba preto, aby som prežil. Zaplatil účty za dom, školné svojim štyrom deťom… Viem, že momentálne šťastie bude trvať iba chvíľku, možno pár rokov a potom sa všetko zmení. Ale budem sa snažiť využiť to šťastie čo najlepšie.“
DALIBOR HLADÍK,
Karlove Vary