v Karlových Varoch - prvému je venovaný retrospektívny profil a druhý uvádza svoj dokumentárny portrét Lou Reed: Rock and Roll Heart, ktorý o ňom ako o kľúčovej postave svetovej avantgardnej kultúry nakrútil Timothy Greenfield-Sanders. Režisér filmu, ktorý už s veľkým ohlasom premietli na festivaloch v Sundance a Berlíne, spovedá nielen charizmatickú umeleckú osobnosť, ale divák má možnosť spoznať ho očami Davida Bowieho, Patti Smithovej, Suzanne Vega, Philipa Glassa či Václava Havla. Morrissey a Reed, ktorého už vo štvrtok na zámku v pražských Lánoch súkromne prijal prezident ČR, však spoločnú reč v Karlových Varoch nenašli a po žiadnom vzájomnom stretnutí ani netúžili. „Nikdy nepochopím, ako môže ľudí fascinovať Lou Reed a jeho hudba. Vždy šalel iba po peniazoch a nikdy sa mu nepáčila myšlienka, aby mne a Andymu Warholovi, ktorý skupinu v tom čase financoval, nejaké peniaze dával späť. Boli sme radi, keď sme sa ho zbavili. Je to hlupák. Lou neznášal, ako spievala Nico a vždy trval na tom, že ona musí z kapely odísť. Bola neobyčajne nádherná. Sama sa potom posledné roky svojho života trestala za to, že je krásna a zaujímavá. Ľudia si Reeda akosi spájajú s umeleckou scénou vtedajších čias. Nikdy však neuvažoval o ničom inom, len o svojej sláve,“ nešetrí kritickými slovami Paul Morrissey, preslávený spoluprácou na filmoch z producentskej dielne Andyho Warhola. Je medzi nimi aj štvorica na festivale prezentovaných diel Telo, Odpad, Horúčava a Revoltujúce ženy, v ktorých (rovnako ako v ďalších filmoch Telo pre Frankensteina a Krv pre Draculu) na prelome 60. a 70. rokov účinkoval i kultový herec Joe Dallesandro. Naňho si Morrissey spomína takto: „V mojich filmoch sa ocitol náhodou. Objavil sa raz v byte, v ktorom sme nakrúcali experimentálnu snímku. Veľmi sa nám nedarilo a tak som asi po 30 minútach povedal, že ideme robiť niečo iné. Joa sme náhodou postavili pred kameru, bol zaujímavý a skutočne to bolo lepšie ako to, čo sme robili predtým. Spolupracovalo sa mi s ním celé roky dobre. Potom chvíľu pôsobil v Európe, ale začal mať problémy s alkoholom. Vyliečil sa, stal sa členom spolku vyliečených alkoholikov a teraz nakrúca malé filmy a pracuje aj pre americké televízie.“
Paul Morrissey bol hlavnou tvorivou silou pri vzniku Warholových filmov od My Hustler až po Osamelých kovbojov. „Andy a ja sme sa vôbec nesnažili režírovať. Obidvaja sme cítili, že centrom filmu by mal byť herec. Keď je film iba čistým videním režisérovho oka, chýba v ňom život,“ uviedol. Na otázku, či obraz osobnosti Andyho Warhola bol totožný s jeho mýtizovanou polohou, sa rozhovoril o nebezpečenstve drog: „Bol veľmi konzervatívny, nikdy nepil a nebral drogy. Keď nepijete a neberiete drogy, nemáte žiadny problém. Drogy si zobrala za svoj životný postoj generácia hippies v Kalifornii. My v New Yorku sme si vtedy mysleli, že je to bláznivý nápad. K nám sa potom drogy preniesli ako módna záležitosť, aby sa človek stal stredobodom pozornosti. Vyhýbali sme sa im. Ani heroínové scény v mojich filmoch nie sú skutočné. Nikdy by som nepoužil herca, ktorý je narkoman. Ak ho obsadíte, akoby ste súhlasili s tým, čo robí. Herci si to síce pre vernosť záberov pichali pod kožu, ale v injekčných striekačkách bola iba voda. Narkománia je hrozná vec. Neviete si predstaviť, akou epidémiou sa v USA stala kombinácia kokaínu a heroínu. Medzi mladými americkými hercami v undergroundových filmoch je obrovské množstvo narkomanov, ktorí sa chcú identifikovať so svetom rock and rollu, ale ich hereckému umeniu to rozhodne nepomáha.“ Ešte raz teda otázka - aký bol Andy Warhol? „Nikto nemá predstavu, aký v skutočnosti bol. Viete, v modernom umení stačí mať meno a na aukcii dostanete za svoje obrazy parádne peniaze. Aj on chcel byť ešte slávnejší, aby sa jeho obrazy predávali ešte drahšie. Ale ľudia nemajú záujem vidieť skutočného Warhola. Chcú počuť všetko generalizované a prehnané. A tak je to aj so mnou. Môžem povedať, že žiadne iné filmy nevznikali tak ako moje. Nikto nikdy nevedel, ako som ich na-ozaj robil. A nikdy som sa nenechal ovplyvniť tým, čo o nich ľudia písali.“
DALIBOR HLADÍK,
Karlove Vary