Leasingový koeficient nemá pre zákazníka dostatočnú vypovedaciu schopnosť

BRATISLAVA (SITA) - Leasingový koeficient nie je v dôsledku možnej variability jeho výpočtu údajom, z ktorého by mal potenciálny záujemca bez ďalších informácií vychádzať pri rozhodovaní o uzavretí leasingovej zmluvy. Potenciálny nájomca by si mal predov

šetkým zistiť, ktoré položky zahrnul prenajímateľ do celkovej ceny leasingu a akú skutočnú celkovú sumu zaplatí v priebehu trvania leasingovej zmluvy. Pre agentúru SITA to povedala Gizela Tuhárska z G. Lehnert a spol. - komerčná právnická kancelária AZ CONSULT.

Leasingový koeficient je podiel celkovej ceny leasingu a obstarávacej ceny leasingu. Celková cena leasingu - leasingový objem - vyjadruje, akú celkovú sumu nájomca počas trvania leasingovej zmluvy zaplatí vo forme leasingových splátok. Do tohto objemu prenajímateľ môže zahrnúť obstarávaciu cenu predmetu leasingu, svoje finančné náklady, režijné náklady, zisk, daň z pridanej hodnoty (DPH) vo vzťahu k predmetu leasingu a vo vzťahu k svojej finančnej činnosti. Obstarávaciu cenu predmetu leasingu tvorí kúpna cena, DPH a ďalšie cenotvorné zložky ako dopravné, cena za montáž, clo, atest. Keďže leasingové spoločnosti nepostupujú jednotne, pokiaľ ide o údaje o nákladoch, ktoré zahŕňajú do leasingového objemu, môže byť následne aj hodnota leasingového koeficientu u rôznych spoločností rozličná. To môže v konečnom dôsledku viesť ku skutočnosti, že leasingový koeficient uvádzaný leasingovou spoločnosťou nevypovedá o reálnom leasingovom navýšení. Klient by si preto mal od leasingovej spoločnosti vyžiadať čo najviac informácií, zistiť, aké faktory ovplyvňujú výšku leasingového objemu, a predovšetkým by si mal dať vyhotoviť leasingovú kalkuláciu, v ktorej budú uvedené všetky základné údaje. Medzi ne patrí predovšetkým obstarávacia cena, výška prvej leasingovej splátky, leasingový objem, poplatok za vystavenie zmluvy, odpredajný poplatok, zostatková cena, poistné a reálna výška mesačnej, resp. kvartálnej splátky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

G. Tuhárska upozornila, že v prípade manipulácie s leasingovým koeficientom v reklame leasingových spoločností by mohlo ísť o nekalú súťaž podľa paragrafu 44 Obchodného zákonníka. Nekalou súťažou sa podľa tohto ustanovenia rozumie konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a je spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom. Osoba, ktorej práva boli nekalou súťažou porušené alebo ohrozené, môže podať žalobu na súd.

Ten môže rozhodnúť o povinnosti žalovaného zdržať sa nekalosúťažného konania, odstrániť jeho následky a nahradiť škodu žalobcu. Žalobca však musí preukázať nekalosúťažné konanie žalovaného, existenciu súťažného vzťahu a hroziacu alebo už spôsobenú škodu.

Leasingovú zmluvu, ktorá sa zaoberá podmienkami finančného nájmu, slovenský právny poriadok neupravuje. Spravidla leasingová spoločnosť, ktorá je označovaná v leasingovej zmluve ako prenajímateľ, uzaviera s tretími osobami označovanými ako nájomca leasingové zmluvy, v ktorých dohodnú vzájomné práva a povinnosti zmluvných strán pri užívaní predmetu leasingu. Predmet leasingu zostáva po dobu trvania leasingovej zmluvy vo vlastníctve prenajímateľa. Predmetom leasingu býva najčastejšie hnuteľná vec alebo súbor hnuteľných vecí, akými sú napríklad motorové osobné alebo nákladné vozidlo, strojné zariadenie alebo súbor strojov, technologické zariadenia a počítačová technika.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 451
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 982
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 265
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 660
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 181
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 962
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 632
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 341
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu