BRATISLAVA (SME - dík) - Ako „konzumná Biblia západnej spoločnosti“, slovami člena predstavenstva firmy Gisberta Steffena, sa v minulosti neoficiálnou cestou dostávali na Slovensko rozsiahle výtlačky katalógu zásielkového obchodu Neckermann, ktorého výrobky boli pre zákazníkov vo východnej Európe dlhé roky nedostupné. Od 5. augusta to platiť nebude - v stredu sa totiž začne hlavné rozosielanie slovenskej mutácie katalógu z novozriadeného zásielkového centra v Nových Zámkoch s celkovou investíciou 1,5 milióna mariek a s kapacitou 20 000 balíkov denne. Z centra budú zásielky putovať nielen na Slovensko a do Českej republiky, ale v blízkej budúcnosti aj do Poľska a Maďarska. Firma Neckermann sídli vo Frankfurte nad Mohanom a jej obchod založený v roku 1950 je tretím najväčším zásielkovým domom v Nemecku, piatym v Európe a šiestym v rámci celého sveta. Vlani zaznamenala ročný obrat takmer 4,3 miliardy mariek so zaangažovaním asi 10 000 spolupracovníkov. Na tvorbe obratu sa 21,5 percentami podieľali zahraničné dcérske spoločnosti, ktorou sa na Slovensku stala už zavedená firma Trend Slovakia. „Naše vzťahy k slovenskému trhu nie sú iba jednostrannou záležitosťou. Už takmer 30 rokov nakupujeme aj tovar zo Slovenska, predovšetkým od textilných podnikov, a ponúkame ho našim zákazníkom,“ povedal počas bratislavskej prezentácie katalógu Gisbert Steffen, člen predstavenstva Neckermann Versand AG. Sám minulý rok v okruhu svojich známych urobil pre firmu obrat 45 000 mariek, za čo sa mu podarilo vyhrať zájazd pre dve osoby do Turecka.
Prvých slovenských zákazníkov získal Neckermann prostredníctvom kampane s asi 300 000 letákmi. Všetci záujemcovia dostanú katalóg zdarma, pre prípad distribúcie cez PNS bude jeho cena 100 korún. Prvý katalóg je určený pre obdobie jeseň-zima 1998, má 100 strán a zahŕňa asi 4000 ponúk zo sortimentu dámskeho i pánskeho módneho tovaru, bielizne, domácich textílií, potrieb pre domácnosť a náradia na cvičenie. Súbežne s ním budú naďalej vychádzať aj katalógy Trendu, orientované viac na domáce potreby. Asi 250 000 zákazníkov spoločnosti Trend dostáva katalógy deväťkrát ročne - štyri s textilným tovarom, štyri so spotrebným tovarom a jeden s vianočnou ponukou. Zásielkový obchod zaručuje v prípade nespokojnosti s tovarom jeho výmenu i vrátenie peňazí. Podľa slov Dariny Cvikovej, riaditeľky spoločnosti Trend Slovakia, tovar odošlú najneskôr do dvoch týždňov od prijatia objednávky na nezáväznú skúšku. Do ďalších 14 dní ho môže nespokojný zákazník vrátiť s uvedením dôvodov, prečo mu tovar nevyhovuje. V prípade, že nebude mať iba záujem o výmenu za inú veľkosť alebo farbu, do ďalších dvoch týždňov mu zásielková služba vráti peniaze.