Niekoľko mesiacov nebolo vidieť ľudí pred zmenárňou neďaleko stanice metra Alexejevskaja. Vo štvrtok sa však tí aktívnejší ruskí občania rozhodli ďalej neriskovať. O 14.20 h rozhnevaná slečna vyvesila na špinavé okienko nápis: "Valjuty net." Väčšina Rusov však znervóznela až po štvrtkových hlavných večerných správach. Asi sedem ráz v nich zaznelo strašné slovo - devalvácia. Ústredná banka Ruska sa síce dušovala, že o žiadnom znehodnotení rubľa nemôže byť ani reči, ale ľudia si v Rusku už dávno zvykli, že ak vedenie krajiny niečo predpovedá alebo sľubuje, takmer vzápätí môžu očakávať presne opačný vývoj situácie.
Sedemdesiatročná Galina Alexandrovna chcela vymeniť za doláre svojich 10 rubľov v zmenárni pri Bieloruskej stanici, ale aj tu už popoludní nemali valuty. Požiadala cudzincov, ktorí šli okolo nej, ale tí takú malú bankovku (10 rubľov je asi 1,6 USD) nemali. "Sused spomínal, že sa mám zbaviť všetkých rubľov čo najskôr, že sa u nás zasa začne platiť dolármi," fňukala a po hodine neúspešného snaženia odišla domov. Patrila medzi viacerých podnikavých dôchodcov, ktorí pochopili, že v prípade devalvácie by im ich penzia už nevystačila ani na chlieb so sušenou rybou. Pre väčšinu vrstovníkov Galiny Alexandrovny však zostáva hra na burzách cenných papierov rovnako zrozumiteľnou činnosťou, ako je klonovanie vší.
Panika na ruských burzách cenných papierov teda ešte nespôsobila hystériu v zmenárňach a nezachvátila široké ľudové masy. Len tí najaktívnejší a najinformovanejší sledujú cez deň burzové správy, a preto stačili zareagovať na negatívny vývoj cien akcií tým, že sa zbavili všetkých rubľov, ktoré mali pri sebe. Preto záujem jednoduchých občanov o valuty v Moskve nenarástol tak tragicky, že by celkom ochromil zmenárne. Niektoré banky však priznávajú, že nedokázali uspokojiť záujem o doláre a už popoludní prestali nakupovať ruble. Tragický tón, ktorý zvolili prakticky všetky oznamovacie prostriedky, však v najbližšom období môže vyburcovať k nebývalej zmenárenskej aktivite aj tých menej aktívnych dôchodcov.
Autor: PRE SME - Petra Procházková, agentúra Epicentrum