Čo je hlavným cieľom projektu a aký bude jeho prínos?
Hlavným cieľom nášho projektu je predstaviť a spropagovať obchodné možnosti jednotlivých krajín stredoeurópskeho regiónu pre amerických MBA študentov, ktorí sú potenciálnymi obchodnými partnermi a aj zaujímavým médiom pre šírenie informácií o lokálnom trhu.
Na prínos podujatia "Prieskum biznisu strednej Európy" treba nazerať individuálne pre všetky zainteresované strany. V prvom rade sú to študenti MBA, potom predstavitelia úspešných podnikov v tomto regióne, ďalej sú to vysokí predstavitelia jednotlivých krajín, a v neposlednom rade sú to občania štátov. Stratégia projektu dáva príležitosť pozitívneho prínosu pre všetky tieto skupiny. Pre študentov MBA sú to zaujímavé skúsenosti, získanie najnovších informácií o jednom z najdynamickejšie rozvíjajúcich sa trhov sveta a vytvorenie obchodných kontaktov, ktoré sú dôležitou súčasťou vykonávania obchodných aktivít v ktoromkoľvek regióne na svete. Predstavitelia úspešných podnikov by mali pristupovať k tomuto projektu, ako k prostriedku na zviditeľnenie sa nielen v USA ale aj v stredoeurópskych štátoch, ako i na domácom trhu. Pre predstaviteľov krajín je to príležitosť na prezentovanie obchodných možností na vlastnom trhu, a tak prilákať nielen zahraničné investície, ale aj ľudí, ktorí sú najdôležitejším zdrojom úspechu. Stretnutie rozdielnych kultúr je veľmi prospešné aj pre občanov.
Sú to predsa len študenti, aký predpokladáte skutočný prínos Vášho podujatia?
Je pravda, že žijeme v prostredí transformujúcej sa ekonomiky a mnohí ľudia sa pozerajú len na okamžité zisky. Vo vyspelých štátoch sa však firmy zameriavajú na dlhodobejšiu perspektívu. Navyše, nejde o obyčajných študentov. Typický študent programu Master of Business Administration (MBA) je človek s 2 až 5 ročnou pracovnou praxou a mnohí z týchto "študentov" zastávali dôležité manažerské posty ešte pred prihlásením sa do kurzu. Navyše, mnohí z nich sú v úzkom kontakte s predstaviteľmi manažmentu veľkých zahraničných podnikov. Naše podujatie pravdepodobne neumožní okamžité uzavretie nových obchodných kontraktov, ale vytvorí predpoklady pre spoluprácu v blízkej budúcnosti.
Môžete bližšie objasniť program projektu?
Program projektu, ktorý bude trvať 29 dní, má dve hlavné fázy. V prvej časti získajú participanti teoretické základy o jednotlivých krajinách počas prednášok a prezentácií najvyšších predstaviteľov z obchodných, politických a ekonomických kruhov. Každej zo šiestich stredoeurópskych krajín bude venovaný rovnaký čas. Počas druhej fázy budú mať študenti príležitosť overiť si teoretické znalosti v praxi počas návštev najúspešnejších spoločností v stredoeurópskom regióne.
Kde, kedy a prečo vznikol nápad o projekte?
Nápad vznikol už takmer pred pol rokom, kedy sme spoločne s riaditeľom City University, Bellevue, Jánom Rebrom uvažovali o využití ich vlastných zdrojov aj počas leta. Rozhodnutiu predchádzalo niekoľko stretnutí, na ktorých sme prediskutovali reálnosť vytvorenia takéhoto podujatia a všetky technické stránky, súvisiace s prípravou projektu. Po ich prehodnotení sme sa rozhodli, že tento projekt pripravíme, a nasledovalo obdobie intenzívnych príprav.
Nie je váš vek handicapom pri koordinovaní takéhoto medzinárodného podujatia?
Musím potvrdiť, že je. Príprava projektu, na ktorom je zainteresovaných 7 krajín si vyžaduje stretnutia a kontakt s vysokými predstaviteľmi štátov a najväčších podnikov. Títo ľudia sú neuveriteľne vyťažení a získať s nimi stretnutie nie je jednoduché. Raz sa mi dokonca stalo, že prvá veta istej osoby bola "očakával som, že budete starší, koľko máte rokov?". Musím teda oveľa viac dokazovať svoje schopnosti, aby som si získal dôveru vysokopostavených ľudí. Keby som mal tie isté schopnosti a vedomosti a 40 rokov, bolo by to pre mňa oveľa jednoduchšie. Chcem však podoktnúť, že práve tento človek, ktorý mi môj vek priamo vytkol, mi po našom osobnom stretnutí ohromne pomohol. Na druhej strane, o čo je práca náročnejšia, o to lepší pocit je po jej úspešnom zvládnutí.
Názov firmy Entrepreneurial Center sa pre našinca ťažko vyslovuje, nemá to negatívny vplyv pri kontaktovaní podnikov?
Na Slovensku máme s názvom problém- ľudia ho nevedia vysloviť a je prekvapujúce, že mnohí, ktorí sa pohybujú v oblasti biznisu nevedia, čo entrepreneur znamená. V slovníkoch je Entrepreneur preložený ako podnikateľ, čo z ďaleka nevystihuje pravý význam tohto slova a preto ho neprekladáme. Entrepreneur je v zahraničnej literatúre charakterizovaný ako človek s veľkou schopnosťou spozorovať príležitosti, so schopnosťou získať potrebný kapitál, ľudí, a ostatné vstupy a s dostatočnými vedomosťami a schopnosťami na úspešné založenie a vedenie spoločnosti. Základnou charakteristikou entrepreneur-a sú inovačné riešenia - zmeny, ktoré sú orientované na zefektívnenie využitia potenciálu spoločnosti. Toto slovo sa v angličtine používa už dlhšiu dobu, no u nás zatiaľ nemáme ekvivalent. Entrepreneurial je prídavné meno, čiže názov by sa mohol preložiť ako entrepreneur-ské centrum. Ak sa však vrátim k Vašej otázke, naše ambície sú medzinárodné a napriek tomu, že ľudia majú problém s vyslovením a chápaním tohto slova, názov entrepreneurial center plne charakterizuje náš prístup a poslanie, a preto sa ho zatiaľ nechceme vzdať aj napriek nevýhodám, ktoré z toho pre nás vyplývajú. Slovenčina sa vyvíja ďaleko pomalšie ako anglický jazyk a to aj v oblasti biznisu. Je na ľuďoch, ktorí sú zodpovední za túto oblasť, aby s tým niečo spravili. Veď aj fax/modem sa po slovensky volá fax/modem, telephone je telefón a business je biznis. Niekto by mohol namietať, že business je obchod, ale to nie je celkom pravda. Business znamená v angličtine tak obchodnú spoločnosť, ako právnickú kanceláriu, alebo súkromnú lekársku prax. Slovo obchod rozhodne nepokrýva všetky tieto oblasti.
Kto všetko spolupracuje na príprave projektu?
Máme vynikajúcu spoluprácu s veľvyslanectvami jednotlivých štátov. Touto cestou by som sa im všetkým chcel poďakovať za ich pozitívny postoj a pomoc, a predovšetkým pánovi Jožefovi Drofenikovi, slovinskému ministerskému predsedovi, ktorý výrazne podporil náš projekt a pomohol nám získať významné osobnosti z jeho krajiny. Seriózny a pozitívny prístup zo strany najvyšších predstaviteľov úspešných podnikov na Slovensku ako i v zahraničí taktiež napomáha k skvalitneniu úrovne celého podujatia, za čo som im veľmi vďačný. Takisto by som chcel poďakovať aj členom organizačnému tímu, ktorí značnou mierou napomohli k úspešnej príprave celého podujatia.
Aký je názor organizátora medzinárodného podujatia na integráciu Slovenska do medzinárodných štruktúr?
Ak sa pozrieme na Slovensko objektívne a z komplexnejšieho kontextu, zistíme že integrácia Slovenska do medzinárodných štruktúr je nevyhnutná. Slovensko má 5 miliónov obyvateľov, čo je menej ako 1% Európy a oveľa zanedbateľnejšia čiastka v celosvetovom kontexte. Musíme si uvedomiť, že mestá ako Tokyo (25 mil.), New York (17mil.), alebo Los Angeles (12mil.) sú oveľa zaujímavejším trhom pre investorov, ako celý náš štát čo sa týka počtu obyvateľov, teda spotrebiteľov. Navyše našich 5 mil. ľudí sa rozprestiera na veľkom území a ich kúpna sila je výrazne nižšia ako v týchto vyspelých mestách. Myslím si, že keby ste mali veľké finančné zdroje, radšej by ste ich investovali do rozvinutého mesta, kde máte koncentrovaných ľudí, ktorí majú dosť peňazí na míňanie (na nákup vašich produktov), ako na trh s roztrúseným obyvateľstvom, ktorých disponibilný príjem je ďaleko nižší. Preto je dôležité si uvedomiť, že máme omnoho väčšiu možnosť presadiť sa ako súčasť istého celku, napr. strednej Európy. Toto je dôvodom môjho presvedčenia, že integrácia Slovenska do medzinárodných štruktúr by mala byť základným cieľom našich predstaviteľov a náš projekt len podporuje tento názor.