Režisér Jozef Bednárik sa nezvykne zaľúbiť do niektorej svojej roboty, ale priznáva, že Draculu občas sám sebe závidí

JOZEF BEDNÁRIK (17. 9. 1947, Zeleneč) - herec, neskôr režisér zameriavajúci sa predovšetkým na divadlo. V roku 1970 absolvoval herectvo na VŠMU v Bratislave. Bol členom nitrianskeho DAB najskôr ako herec, neskôr významný režisér, ktorý tu naštudoval ...

JOZEF BEDNÁRIK (17. 9. 1947, Zeleneč) - herec, neskôr režisér zameriavajúci sa predovšetkým na divadlo. V roku 1970 absolvoval herectvo na VŠMU v Bratislave. Bol členom nitrianskeho DAB najskôr ako herec, neskôr významný režisér, ktorý tu naštudoval množstvo výnimočných inscenácií (Dom Bernardy Alby, Titus Andronicus, Trójanky, Jarné prebudenie, Strašidlá, Zojkin byt...) S úpechom pracoval i televízii. V polovici 70. rokov založil ochotnícky súbor Z -divadlo v Zelenči, ktoré sa stalo snáď najvýznamnejším slovenským ochotníckym súborom, úspešným aj v medzinárodných reláciách. Pozoruhodné inscenácie pripravil v SND (Krvavá svadba, Hoffmannove poviedky, Faust a Margaréta, Don Quichotte...), v Komornej opere SF (Maniere teatrali, Číňanky...), DSNP Martin, Štátnom bábkovom divadle (Gulliverove cesty, Nápoj lásky). Na Novej scéne naštudoval rad úspešných muzikálov (Evanjelium o Márii, Grand hotel, Pokrvní bratia, Jozef a jeho zázračný farebný plášť) a podieľal sa tak na etablovaní NS ako významného slovenského muzikálového divadla. Svoje schopnosti tvorcu mimoriadne úspešných muzikálov potvrdil v Prahe, kde pod jeho režijným vedením pôvodný český muzikál Dracula zlámal všetky doterajšie rekordy úspešnosti. Momentálne sa pripravuje v Bratislave slovenská premiéra projektu, kde k českým pribudnú aj slovenskí protagonisti. Množstvo významných projektov uskutočnil aj v pražskom Národnom divadle a ďalších scénach v Čechách i zahraničí. Má rozpracované množstvo nových projektov, najbližšie by to mali byť premiéry Rusalky, muzikálu inšpirovaného dielom A. Dvořáka a Fidlikanta na streche, ktorým sa po dlhšom čase opäť vráti ako hosť do svojho bývalého domovského DAB.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prípravy bratislavskej premiéry muzikálu Dracula sú v plnom prúde. Na jednu zo skúšok si z Prahy odskočil aj režisér Jozef Bednárik. Využili sme jeho prítomnosť a napriek veľkej zaneprázdnenosti ho presvedčili, aby si našiel čas na rozhovor.

m Pomysleli ste pri uvažovaní o slovenskej verzii Draculu na príslovie "nevstúpiš dva razy do tej istej rieky"?

"Najprv musím trošku upresniť: to, čo uvidia diváci v Bratislave, nie je autonómna slovenská verzia. Je to prenesenie pražského originálu do Bratislavy. Dracula sa bude v Istropolise spievať v češtine, v dekorácii identickej s Prahou, častokrát v temer kompletnom pražskom sólistickom obsadení. V tomto zmysle uzavreli obe naše produkcie kontrakt. Takže, žiadne opätovné vstupovanie do tej istej rieky sa nekoná. Stojíme stále v nej, akurát sa zmenili kulisy - namiesto Vyšehradu Slavín, namiesto Paláca kultúry Istropolis a v diváckych radoch zašumí namiesto českého ,ř` naše slovenské ,ľ`. Myslím, že takéto prevedenie riečišťa do Bratislavy neublíži ani slovenskému publiku, ani českému Draculovi. Veď ide v podstate - tak ako v Prahe - iba o zábavu pomocou romantického ľudového muzikálu. O nič viac, ale ani o nič menej!"

SkryťVypnúť reklamu

m Na Slovensku sa ráta s porovnateľným rekordným záujmom ako v Čechách. Aj vy ste taký optimista?

"Skúsenosti zo sveta hovoria: nič nie je menej polapiteľné ako prognózy, týkajúce sa úspechu alebo neúspechu muzikálovej šou. A preto aj keď hrám na draculovskej strane ihriska, bol by som na tému víťazstva trochu rezervovanejší. Päť bratislavských novoročných predstavení síce napovedalo dosť: Bratislavčania sú, tak ako Pražania a Košičania, celkom slušní muzikálomaniaci. Podľa mňa je asi správne, že okrem činohry a opery, operety a baletu ponúkne Bratislava divákom aj tento náš trojhodinový výlet do trošku iného sveta. Záujem o lístky potvrdzuje, že producentské sny pána Vojtka a pána Polakoviča nemusia zostať len snami. A som rád, že k tomu svojou robotou prispejem tak trochu aj ja."

SkryťVypnúť reklamu

m Skúšky bratislavského Draculu vedú asistenti. Dýchate im z Prahy na krk?

"Zvláštny je osud inscenácie, ktorá sa má stať replikou už hotového predstavenia. Som síce jedným z jej otcov, ale pretože v Prahe asistujem pri pôrode mojej ďalšej muzikálovej dcéry, Rusalky, Draculu študuje človek, ktorý je už možno viac jeho otcom ako ja - môj pán asistent Ľubo Fritz. Určite sa robota niekedy podobá na ,klonovanie`, ale vďaka Ľubovi sa náš Dracula už odlepil od zeme a celkom slušne robí prvé kroky. Na druhej strane sveta, v juhokórejskom Soule, ,klonuje` ďalšieho, v tomto prípade šikmookého Draculu Filip Renč s Richardom Hesom. Na krk im dýchať netreba, ruky majú voľné. Ja sa občas vynorím z rusalkovského jazera a počúvam správy z oboch bojísk. Podľa toho, čo počujem a vidím na videonahrávkach zo skúšok na kórejskom fronte i bratislavskom bojisku - zatiaľ neprehrávame."

SkryťVypnúť reklamu

m Deň pred naším stretnutím ste si boli osobne pozrieť výsledky práce. Ste spokojný? Aj ste si zakričali?

"Aký už môže byť režisér, keď príde do Bratislavy na prvú zbiehačku, a nájde tridsať nadšených mladých ľudí, ktorí mu ponúknu poriadny kus nie najhoršieho hudobného divadla? Samozrejme, že začas budeme múdrejší a určite aj prísnejší, ale to, čo Ľubo Fritz, pán dirigent Selčan a Petr Vrátil stihli za tri týždne urobiť - pred tým teda širák dolu! A viete, čo ma ešte teší? Že sa im podarilo stmeliť zárodok zaujímavej muzikálovej kompánie, ktorá sa ani po Draculovi v slovenskom divadelnom svete určite nestratí. Ak som si na skúške trochu zakričal, tak možno vtedy, keď bolo čosi tak typicky stredoeurópsky približné, alebo nepedantné a nedisciplinované. Márna sláva - tá naša muzikálová libretistická prostoduchosť musí byť vždy realizovaná západoeurópsky dokonale, s latkou zodvihnutou tak neprovinčne vysoko, ako sa len dá. Vtedy potom na predstavení muzikálu zabudnete na všetky klišé a inzitnosti a tešíte sa. Tak ako naposledy na skúške ja."

SkryťVypnúť reklamu

m Keď sa len rodilo naše obsadenie Draculu, odznelo, že slovenské "hviezdy" nie sú podmienkou. Skôr sa chce muzikál uberať cestou vyrobenia megastar, ako sa to v Prahe podarilo povedzme s Hůlkom. Súhlasíte s takým trendom?

"Prepáčte, ale to je trochu tlačovkový novinársky folklór: výroba megastar, objavovanie nových tvárí, hviezdny či nehviezdny trend. Podľa mňa to znie príliš prehnane. Poďme na zem a buďme reálnejší. Pán Karel Svoboda totiž napísal v Draculovi hlavným predstaviteľom noty, ktoré dajú poriadne zabrať i školenému opernému spevákovi. Naše spevácke hviezdy - medzi nimi i mnohí moji kamaráti - sú hlasovo školení inak, a preto, bohužiaľ, s nami neskúšajú. Sólisti, ktorí sa po konkurze objavili, sa usilovne a zaujímavo vyrovnávajú s nemalými nárokmi, nesnívajú o ,megastar - osude`, zatiaľ sa učia. Niektorí z nich sa predsa len hviezdneho prachu dotkli - Katka Hasprová, Janko Gallovič, Mira Marčeková z Komornej opery. Všetci ostatní, ktorých som nespomenul, nás možno prekvapia. Ak nie v Draculovi, tak určite v ďalšom projekte. Držme im palce!"

SkryťVypnúť reklamu

m Čo si myslíte o raketovom vzlete Dana Hůlku? Začínal v oblastnom divadle a dnes si sám na vystúpenia pilotuje lietadlo. Aké máte z praxe skúsenosti, čo znenazdajky nadobudnutá sláva dokáže urobiť s človekom?"

"Davy kričiacich a omdlievajúcich fanyniek, súkromné lietadlá a všetky tie Hůlkove prstene a Mitsubishi - to je častokrát starostlivo organizovaná a starostlivo dizajnovaná práca vynikajúceho manažéra. Patrí to k nášmu remeslu a dobrý spevák to má takpovediac v úväzku. Dobrý a úspešný spevák musí často hrať druhý diel svojej šou i mimo javiska. Ale pozor: hlúpy dobrý spevák tomu ,šmé` o sebe uverí, stotožní sa so svojím imidžom a začne fetišizovať celý ten cirkus. Múdry dobrý spevák to ale všetko berie zľahka. Vie, že svetská sláva sa končí často poľnou trávou, zahrá si povinne hviezdne divadielko, odloží prstene a šminky a je zasa človek. Vypočuje si pripomienky, chodí načas, kultivuje si telo i ducha, drží slovo, skúša si zaspievať i čosi iné a inak. Nezabudol, čo je tolerancia i súcit. Som rád, že ja zatiaľ Dana Hůlku poznám takto. Ako múdreho dobrého speváka a slušného človeka."

SkryťVypnúť reklamu

m Lepšie sa vám spolupracuje s profesionálom alebo človekom, ktorého si formujete od začiatku?

"V muzikálovom remesle je asi najdôležitejšie také to javiskové vyžarovanie, charizma, čaro osobnosti. Bez neho je výkon akokoľvek ostrieľaného barda diétny. A naopak, charizma spôsobí, že i osobnosť divadelne ešte ,nesformovaná` vás svojím výkonom primrazí k sedadlu. Pán Korn alebo Lucka Bílá majú čara osobnosti toľko, že by ho mohli rozdávať, a preto s nimi spoločné chvíle pri skúškach považujem za režisérske Vianoce. Pri robote s takýmito partnermi mám istotu, že každý môj vklad bude umocnený, zúročený, oplodnený, že na akúkoľvek moju chybu budem kamarátsky upozornený a budeme ju spoločne riešiť. S javiskovými nováčikmi je práca skôr o krvi, pote a slzách. Ale ja sa rád potím, ak mi konzervatórium, VŠMU alebo život ponúknu zaujímavú osobnosť, ktorá dobre vyzerá, je disciplinovaná, vie spievať, hrať i tancovať a má do roboty chuť... To nie je režisérska utópia, občas sa i takéto zázraky stávajú. Dôkazom je napríklad Katka Hasprová!"

SkryťVypnúť reklamu

m Úprimne, majú české hviezdy chuť pokračovať v Draculovi?

"Som presvedčený, že vedia, že Slovensko bolo, je a bude pre ľudí šoubiznisu nezanedbateľným trhom. Každý z nich má manažéra, a ten vie, že nové cédéčko sa ľahšie predáva tam, kde speváka poznajú i zo živého vystúpenia. Naše hviezdy vedia, že perspektívna budúca séria slovenských koncertov bude ich výkonom v Draculovi umocnená, že udržanie sa v povedomí slovenského publika znamená úspech, a že potlesk v Bratislave - to znie predsa hrdo! Ako ich ja poznám, zaškrípu si síce občas zubami nad únavným cestovaním, hotelmi, odlúčením od rodín a štúdií, ale radi prídu a spievajú, hrajú a tancujú - taká je už komediantská povaha a herecký a spevácky údel."

m Aké budú ďalšie osudy inscenácie smerom do zahraničia?

SkryťVypnúť reklamu

"Hneď po bratislavskej premiére letíme na generálku Draculu do juhokórejského Soulu. Prijatie typicky európskej romantickej pop-opery ázijským publikom - to je hádam najväčšia neznáma v mojom režisérskom živote. Celkom iné pocity máme pred chystaným predajom draculovskej licencie na západoeurópske teritóriá. Tu budeme porovnávaní s tradíciou, dokonalou profesionalitou, s megahitmi typu Fantóma či Cats. Bude to tvrdá previerka síl a správna chvíľa na zamyslenie."

m Paradoxne, občas sa stáva, že práve najúspešnejšie diela začne tvorca nenávidieť, lebo sa nevie zbaviť ich tieňa. Vy ste sa dávno pred muzikálmi etablovali ako výnimočný režišér v Nitre, v Zelenči, SND, ŠBD... Nie je vám ľúto, že sa dnes na to trochu zabúda?

"Máte pravdu. Vyše päťdesiatročného režiséra trošku znervózni fakt, že napriek kope iných, ušľachtilejších titulov, práve muzikál z neho urobí

SkryťVypnúť reklamu

,toho` režiséra, ale ja to - tak ako všetko okolo divadla - ktovie ako neprežívam. Beriem to ako ďalšiu etapu svojho režisérskeho života, v ktorej sa divadlo ,na môj spôsob` a moje javiskové videnie stretli s potrebami muzikálového žánru, a navyše sa trafili do momentálneho diváckeho vkusu. Nastúpil som do tohto vlaku a teším sa z každého kilometra jazdy. Cesta to nie je vôbec nudná, pretože si môžem dovoliť vystúpiť alebo odbočiť. Takou výhybkou bola pre mňa baletná Isadora s Liborom Vaculíkom v ND Prahe. Opernou zastávkou bude pre mňa Carmen s Dagmar Peckovou v Národnom divadle. Jazda bude pokračovať pokusom o Fidlikanta na streche v Nitre, čakajú ma asi Les Miserables, Gróf Monte Christo. Na slepú koľaj to zatiaľ nevyzerá."

m Pri toľkých nových projektoch môže byť ešte Dracula vašou srdcovou záležitosťou?

SkryťVypnúť reklamu

"Celé letné dni ,plávam` spolu s Bárou Basikovou, Petrom Mukom, Kamilom Střihavkom, pani Přenosilovou v Rusalke, muzikáli podľa Antonína Dvořáka. Po večeroch skúšam zase ,fidlikať` na streche, a vymýšľam spolu s Nitranmi scénu a kostýmy pre jeden z najkrajších amerických muzikálov. Oboje dá režisérovi poriadne zabrať, a preto sa stáva, že často myslím na Draculu. Ten už má svoju bitku vybojovanú, už sú jasné výhry i prehry, už panuje poriadok a štýl. Nie som ,samožer`, nezvyknem sa zamilovať do niektorej svojej roboty, ale priznám sa, že Draculu občas sám sebe závidím."

m Lucie Bílá mi vravela, že na vás čaká vo svojom divadle s Caligulom. Ako sa vy, divadelný Falstaff, s obrovskou invenciou vtesnáte na to minijavisko?

"Ak sa v zdraví dožijeme budúceho roku, ak sa podarí Petrovi Kratochvílovi skompletizovať scenár, a ak mi to ešte bude režírovať, tak budúce prázdniny budú asi v znamení muzikálového Caligulu v divadle Ta Fantastika. Bude to asi trošku iný muzikál, komornejší, možno menej ,eastmancolorový`, ale o to možno zvláštnejší. A že je to pre muzikálového režiséra môjho typu minijavisko? No a čo? Aj Falataffovi občas nezaškodí diéta!"

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu