Kolekcia osemdesiatich ôsmich výtvarných diel slovenského výtvarníka Roberta Urbáska (1965) inštalovaných až do 11. októbra vo Vermesovej vile v Dunajskej Strede, kde má svoje „vysunuté pracovisko“ Slovenská národná galéria, rozpráva maliarsky príbeh o farbe, štruktúre, ale i o energii a pohybe. Maľba, grafika, kresba a priestorové objekty sa síce dajú dať pod spoločný menovateľ geometrická abstrakcia, ale iba pod podmienkou, že sa za ňou nebudú hľadať chladné priamky a štvorce. Urbáskov variant abstrakcie z konca storočia je v znamení hry s minimálnymi prostriedkami, ktoré majú maximálnu účinnosť. Jeho lineárne gesto, častokrát vytvorené odtlačkami sklenených a kovových tyčiek či aplikáciou tenkých špagátov, podporené farebným monochrómom rozohráva tú povestnú hru s divákovou sietnicou, keď farba sa stáva esenciou pôsobiacou na jeho dušu. Dotyk reálneho predmetu odkazuje na svet okolo nás, rytmické štruktúry pripomínajú hudobné partitúry. I sám autor hovorí o pocite hudobnosti, ktorá vytvára „rastrovú“ kompozíciu obrazu plnú pocitových metamorfóz. Kurátorka výstavy E. Trojanová pripravila expozíciu R. Urbáska ako retrospektívny prierez umelcovou tvorbou 90. rokov, ktorá sa odvíjala vo voľne sa prelínajúcich výtvarných cykloch: Odkrývané obrazy, Priehľady, Dotyky a esencie, Metamorfózy, Rytmy, Mandaly, Perforácie. Zo všetkých navonok „presakuje“ autorova snaha o systémový prístup a racionálnu konštrukciu. R. Urbásek doťahuje svoj cyklus až do hranice jeho obsahového i formálneho vyčerpania. Dosiahnuté výsledky však nezahadzuje, ale využíva na ďalší výskum, ktorý sa často mení na filigránsku alchýmiu s farbou a štruktúrou. Zaujímavé je v tomto smere využívanie faktora slnečnej energie pri dotváraní farebnej štruktúry obrazu. Jeho experimenty však nie sú samoúčelné, ale citlivo zaznamenávajú myšlienkové pochody výtvarníka. Nakoniec i samotný názov výstavy INTO odkazuje na tajomné hlbiny ľudského prežívania. „Môže ísť o hlboké vyjadrenie priestoru, o introspekciu, navodzovanie podvedomých ľudských stavov a psychických situácií,“ vysvetľuje R. Urbásek. „Nechcel by som však titul úplne dešifrovať. Bol by som rád, keby si ho voľne interpretovali, podobne ako moje veci, samotní diváci.“ Výstava R. Urbáska v Dunajskej Strede bude mať svoju výberovú reprízu koncom októbra v Slovenskom inštitúte vo Viedni. Ďalšie verejné stretnutie s Urbáskovou tvorbou sa pripravuje koncom septembra v Turčianskej galérii v Martine, kde by sa mal predstaviť spolu so spriaznenými výtvarníkmi zo Skupiny 01 - S. Bubánom a M. Vrzgulom, ktorá bude kunsthistoricky zaštítená B. Jablonskou. Už 3. septembra sa R. Urbásek spolu s S. Bubánom zúčastní na 16. ročníku prestížneho európskeho sympózia v poľskom Ogoninku neďaleko Chelmu, na ktorý sú pozývaní výtvarníci pracujúci s jazykom geometrie, ale i historici umenia prednášajúci o konštruktívnom umení.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.