Kresťania celého sveta s nadšením očakávajú príchod roku 2000, a mnohí z nich by si želali osláviť 2000. výročie narodenia Krista na pre nich najposvätnejších miestach, v Nazarete, Betleheme alebo v Jeruzaleme. Pápež Ján Pavol II. vydal Apoštolský list, v ktorom vyzval kresťanov z celého sveta, aby podnikli v tomto roku púť do Ríma a Izraela. Touto výzvou, ktorú budú mnohí kresťania považovať za príkaz, tak dal podnet na to, aby sa Izrael v roku 2000 stal miestom snáď najväčšieho svetového zhromaždenia kresťanských veriacich. Podľa odhadov Vatikánu navštívi Izrael v roku 2000 10 až 15 miliónov kresťanských pútnikov a 90 percent návštevníkov Izraela v tomto roku budú tvoriť kresťania, v porovnaní so 75 percentami po iné roky. Podľa jeruzalemského starostu bude potrebné postaviť obrovské stanové tábory na ubytovanie takého množstva návštevníkov. Určite ich prídu milióny, avšak konečný počet bude závisieť od politickej situácie v Izraeli a na palestínskych územiach. Situácia v tomto nepokojnom regióne preto intenzívne zamestnáva pápeža rímskokatolíckej cirkvi, ktorý sa často vyjadruje ku konfliktným vzťahom v regióne práve s ohľadom na symboliku prelomu tisícročí ako času zmierenia a spoločných osláv príslušníkov všetkých troch svetových monoteistických náboženstiev. Ako budú vyzerať oslavy príchodu roku 2000 medzi vyznávačmi židovského, kresťanského a islamského náboženstva? Posledný deň roku 1999 má pre každé z nich vlastný náboženský význam, a tak je vylúčené akékoľvek svetské vítanie Nového roka 2000 vo Svätej zemi.
Nesnažte sa preto rezervovať si miesto v Izraeli na súkromný novoročný večierok. Jeruzalemské úrady totiž jednu po druhej takéto žiadosti zamietajú, ďeň, v ktorý sa totiž prvé tisícročie prehupne do druhého, bude židovský sabat, 1. január roku 2000 padne na sobotu. Izraelskí rabíni dohliadnu na to, aby svetské zábavy nenarušili charakter biblického dňa odpočinku. Hotely síce budú môcť usporiadať slávnostné večere, riskovali by však stratu kóšer licencie, ak by povolili na nich hudbu a tanec. Pripravili by sa tým o značný zdroj príjmov, bez nej by totiž nemohli usporadúvať sobášne hostiny ani oslavy Bar micvah.
V Izraeli sa 1. január oficiálne neoslavuje, nakoľko Nový rok podľa židovského kalendára pripadá na celkom iný dátum. V posledných rokoch však rastie počet tých svetsky zmýšľajúcich Izraelčanov, ktorí slávia Nový rok spolu so zvyškom sveta v kluboch a na súkromných večierkoch. Tí si však na prelome tisícročí neprídu na svoje. „V Izraeli sa nebude oslavovať Nový rok, ani keď to má byť rok 2000,“ hovorí Tiki Mula, hovorkyňa jeruzalemského hotela Ramada Renaissance.
Takáto situácia nahráva arabským vlastníkom hotelov a reštaurácií, ktorí naopak plánujú poskytnúť turistom „full service“. „Využijeme naše možnosti a prijmeme čo najväčší počet turistov,“ hovorí Nabil Kasís, ktorý má na starosti oslavy roku 2000 v predjordánskom Betleheme. Na palestínskych územiach by však svetsky orientovaní turisti mohli naraziť na ďalšie náboženské obmedzenie. Nový rok 2000 spadá totiž do islamského pôstneho mesiaca ramadán, keď sa moslimskí veriaci postia od svitania do zotmenia. Podľa Kasísa však palestínske úrady vytvoria predpoklady na to, aby sa „turisti mohli dobre najesť“.
Nedostatok príležitostí na svetské zábavy však podľa izraelských rabínov, strážcov sabatu, neodradí kresťanských pútnikov prísť na prelome tisícročí do Izraela, nakoľko ich do Svätej zeme priťahuje práve náboženský význam tohto miesta.
(Reuters, kl)