PROGRAM OBNOVY V AUTOBUSOVEJ DOPRAVE

Najmä v čase letných dovoleniek si neraz kladieme otázku - cestovať autobusom, vlakom alebo radšej osobným autom? Áno, k cestám patrí aj premávka na nich. Nejeden z nás vie a pociťuje, že stav autobusov vo verejnej doprave je kritický. Väčšina z nich ...

Najmä v čase letných dovoleniek si neraz kladieme otázku - cestovať autobusom, vlakom alebo radšej osobným autom? Áno, k cestám patrí aj premávka na nich. Nejeden z nás vie a pociťuje, že stav autobusov vo verejnej doprave je kritický. Väčšina z nich je už po dobe technickej životnosti, podniky, ktoré v tejto doprave pôsobia, nemajú financie na obnovenie vozového parku. Ceny vstupov na samotnú prevádzku sa niekoľkonásobne zvýšili…

Čo Vy na to,

pán minister?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odpovedá minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Doc. Ing. Ján Jasovský, CSc.:

SkryťVypnúť reklamu

Situácia v slovenskej autobusovej doprave naozaj nie je najpriaznivejšia. Všetky autobusy, ktoré jazdia, sú však po technických kontrolách. Ak by chceli všetky podniky obnoviť vozový park odrazu, potrebovali by každý rok 3,5 miliardy Sk.

Problémy SAD by mohla vyriešiť transformácia a privatizácia, resp. zlúčenie podnikov SAD kvôli finančnému posilneniu, čo sa už v niektorých miestach uskutočňuje. Legislatíva týkajúca sa verejnej autobusovej dopravy - Zákon 168 o cestnej doprave a zákony zahŕňajúce premávku na pozemných komunikáciách, ktoré tiež súvisia s verejnou autobusovou dopravou, sú pripravené. Dnes už vieme, že štátny podnik nie je takú formu vlastníctva, ktorá by umožňovala jednotlivému podniku sa v danej forme rozvíjať. Pre takýto štátny podnik je teda dôležité, aby prišlo k transformácii.

SkryťVypnúť reklamu

Ekonomická situácia v štátnych podnikoch SAD nie je dobrá tiež preto, že sa cez ňu robí aj sociálna politika štátu. Treba vidieť napríklad aj veľké množstvo zliav v cestovnom. Týkajú sa či už žiakov alebo dôchodcov, taktiež zdravotne ťažko postihnutých občanov. Tieto zľavy sú určené štátom a verejná autobusová doprava - keďže ich musí akceptovať - musí niesť aj následky z toho vyplývajúcej zhoršenej ekonomickej situácie.

V tejto situácii by mohla pomôcť aj výroba rôznych menších typov autobusov z domácej proveniencie, ktorá sa napokon už na Slovensku pred niekoľkými mesiacmi začala.

l Štátne podniky Slovenskej autobusovej dopravy zdedili z minulosti park autobusov, ktoré sú na 80 % morálne opotrebované. Čo všetko by ste urobili, aby ste rozmnožili bázu kvalitných autobusov v SR?

SkryťVypnúť reklamu

V záujme zmiernenia kritického stavu v technickej základni štátnych podnikov SAD ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií vyhlásilo rezortný program, ktorý dlhodobo rieši obnovu autobusového parku SAD. Jeho vykonávateľmi sú Poštová banka, Dopravná banka a Slovenská záručná banka. To znamená, že ministerstvo pripravilo zdroje pre bonifikáciu komerčných úverov pre štátne podniky SAD, pre nákup a výrobu cca 90 autobusov z domácej výroby v SLOVBUSe Nové Mesto nad Váhom, LIAZe Zvolen a NOVOPe Lučenec. Okrem toho Slovensko privezie celkom 51 kusov autobusov v rámci salda clearingového účtu medzi Slovenskou a Českou republikou. Samozrejme aj to určite prispeje k obnove vozového parku. Naše ministerstvo s riešením obnovy autobusového praku uvažuje aj v pripravovanom návrhu rozpočtu na rok 1999.

SkryťVypnúť reklamu

l Ako hodnotíte finančnú situáciu podnikov SAD?

Zlepšuje sa a väčšina podnikov SAD hospodári s vyrovnaným hospodárskym výsledkom. Je to zásluha určitého pritvrdenia kontroly v SAD, ktorú realizujeme prostredníctvom dozorných rád. Dôsledkom toho je zrušenie niektorých podnikov, v ktorých bola ekonomická situácia už neúnosná. Niektoré štátne podniky sme zlúčili, iným sme dali šancu, aby dokázali svoju životaschopnosť.

l Prvou lastovičkou medzi výrobcami autobusov je typ, ktorý sa vyrába vo zvolenskom LIAZe, a. s. Poznáme ho pod značkou GRANUS (latinské označenie rieky Hron).

Zvolenskí výrobcovia v spomínanej oblasti pri výrobe tohto vozidla spolupracujú s poľskými partnermi a ďalšími svetovými firmami, ale aj s našimi dodávateľmi. V tomto roku by malo brány LIAZu Zvolen opustiť 100 prímestských autobusov typu GRANUS H 10 - 11. Výrobou autobusov sa okrem Zvolenčanov zaoberajú aj vo firmách NOVOP Lučenec a SLOVBUS Nové Mesto nad Váhom. Nepochybujem, že aj obnovu autobusového parku zvládneme vo veľmi krátkom čase a dokážeme zásobovať SAD viacerými potrebnými typmi slovenských autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

SME 98-1530

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 420
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 045
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 491
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 066
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 689
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 656
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu