Tridsaťpäť obrazov pôvodom bulharského výtvarníka Cvetelina Cvetanova, (1935) od roku 1990 žijúceho na Slovensku, ktoré sú až do 4. októbra inštalované v Galérii Michalský dvor v Bratislave, pripomínajú zrkadlá ľudskej duše. Staromajstrovsky rozmaľovaná divadelná scéna, zvaná život, je pred divákom poukladaná ako hracie karty, ktoré pomáhajú vytiahnuť na svet jeho vnútorné rozhodnutia. Sú to mystické symboly ukazujúce našu budúcnosť. Je to však tiež cesta sebapoznania, ktorá vedie od veľkolepej Boschovej Záhrady pozemských rozkoší cez spiritualitu starobulharských kláštorov, pravoslávnych ikonopiscov až k súčasnému Theatru mundi. Ako hovorí sám maliar, obraz je pre neho plochou, na ktorej sa rozprávajú príbehy. "Rád používam predmety z reálneho života, ktoré výtvarne i myšlienkovo posúvam, čím vzniká akási surreálna viacvýznamovosť," povedal pre SME C. Cvetanov, ktorý svojim veciam na obraze vdychuje život aj tri mesiace. "Inšpirujú ma veci, ktoré žijú samostatným životom a sú preverené časom - niekedy je to motív starého mlynčeka, inokedy antropologický tvar ľudskej nohy. Hoci o téme obrazu vopred viem, detaily sa v priebehu maľovania často menia." Cvetelin Cvetanov pristupuje ku každému detailu obrazu s takou nasýtenou koncentráciou, až sa niekedy zdá, že ľudské figúry, vtáci, zvieratá - tá Borgésova fantastická zoológia sa odrazu uvedie do pohybu a z obrazu zostane len biele plátno. Pohyb výtvarného myslenia dokazuje aj nový cyklus obrazov, v ktorých plocha je rozfazetovaná do siete štvorcov. Ich optika rozkladá drobnokresbu do abstraktnej polohy, kde dominuje pocitová atmosféra. "Zatiaľ sa ešte necítim na to, aby bol celý obraz abstraktný, preto ide skôr o detaily dotvárajúce emotívnosť obrazu." I k eroticky ladeným obrazom, ku ktorým bola modelkou Slovenka žijúca v Rakúsku V. Toporeková (ináč aktívna športovkyňa), zaujíma autor viacpohľadovosť: aby sa nepodkladali, aby neskĺzavali do pornografie, aby bolo cítiť, že ich maľoval muž a najmä, aby to bola originálna autorská interpretácia. C. Cvetanov nezabúda pripomenúť, že dobrý obraz sa vydarí iba jeden za rok, pričom, samozrejme, "so všetkými obrazmi na výstave sa stotožňujem. Expozícia mi však ukazuje viac ciest, ktorými sa môžem do budúcnosti uberať. Preto ma zaujímajú reakcie ľudí, ale i osud mojich obrazov, ktoré u svojich nových možných majiteľov žijú svoj ďalší život…"
ĽUDO PETRÁNSKY ml.