lé vyjadrenie predstaviteľa konzervatívneho islamského štátu k téme citlivej z hľadiska islamu vyvolalo okamžite vlnu pozitívnych reakcií a samotný Rushdie vyhlásil, že si po deviatich rokoch mohol konečne "vydýchnuť". Radikálny iránsky denník Džomhúrí Islámí však napísal, že na podstate rozsudku sa nič nemení, šlo len o vyjadrenie "osobného názoru" a stále sa ešte nájdu takí, ktorí ho vykonajú. Podľa umiernenejšieho Iran News je rozdiel len v tom, že teraz sa otvorila cesta na normalizáciu vzťahov s Britániou, ktorá "bola vynechaná pre aféru z lukratívnych obchodov, aké Irán uzavrel s inými krajinami". Fatva je citlivá téma pre iránskych emigrantov a Rushdieho kniha skutočne uráža vieru mnohých hlboko veriacich moslimov, i keď tí liberálnejší nepokladajú trest smrti a pálenie kníh za adekvátnu odpoveď. "Je to veľmi zamotané. Aj keď to evokuje extrémnu, fundamentalistickú verziu islamu, problém je oveľa širší," hovorí Jasmín Ahmad, právny poradca z Londýna. Prednášajúci na Dorsetskom právnom inštitúte S.M.A. Násir zdôrazňuje, že Satanské verše sú ťažko čitateľná kniha, jej pochopenie si vyžaduje základy hinduistickej mytológie a islamskej histórie a tradície, a nebyť fatvy, určite by patrila medzi ťažko predajné tituly. Reakcia náboženských kruhov na ňu bola predvídateľná, hovorí Násrin. Ako nedávno uviedol autor Satanských veršov jeho ďalšou literárnou prácou bude jeho vlastný príbeh o deviatich rokoch fatvy. KLAUDIA LÁSZLÓOVÁ