Vodcovia bývalej sovietskej republiky Bielorusko, ktorí sú proti trhu, oklieštili minulý týždeň daňové a colné výhody amerického obra rýchleho občerstvenia McDonald`s a vyzvali spoločnosť, aby sa v postsovietskych pomeroch o seba postarala. "McDonald`s nevytvoril ani jediný podnik, ako stálo v našej zmluve. Preto nemá právo na žiadne prednostné výhody," oznámil minister pre podnikanie a investície Alexander Sazonov. "Vždy potrebujú nejaké zvláštne podmienky pri zamieňaní bieloruských rubľov, pri stanovovaní cien a cla. Teraz si bude musieť McDonald`s poradiť s rovnakými problémami, aké majú všetky bieloruské podniky."
McDonald`s otvoril prvú reštauráciu v Minsku pred 18 mesiacmi s dychovkou a ohňostrojom a pôvodne plánoval sieť s 20 filiálkami. Odvtedy však zmenil plány pod tlakom krízy, spojenej s finančným kolapsom v susednom Rusku a cenovými, menovými a dovozovými obmedzeniami. V hlavnom meste pôsobí päť reštaurácií a šesť sa stavia. Investície spoločnosti v Bielorusku predstavovali vlani viac než 15 miliónov dolárov, čím sa stala jedným z najväčších investorov v krajine. "Skúmali sme všetky možnosti a prekvapil nás záver, že v krajine s regulovanými cenami je jednoduchšie dovážať tovar, než ho tu vyrábať," povedala Olga Trojanová, manažérka McDonald`s v Minsku. Viacero západných spoločností už z Minska odišlo, uvádzajúc ako dôvod protitrhovo zameranú politiku prezidenta Lukašenka. McDonald`s údajne pretrpel priam nekonečnú sériu ťažkostí. Pri voľnom páde bieloruského rubľa, ktorý prebieha už od marca na neregulovanom medzibankovom trhu, musel McDonald`s meniť miestnu menu v oficiálnom kurze - niekoľkokrát nevýhodnejšom oproti hodnote na voľnom trhu. Napriek poklesu meny spoločnosť tiež stíhali regulácie obmedzujúce mesačný nárast cien na 2 precentá. Vďaka týmto okolnostiam je minský Big Mac za 190 000 rubľov najlacnejší v Európe - 0,70 dolára pri kurze na voľnom trhu 280 000 rubľov za dolár. No jeho cena sa pri oficiálnom výmennom kurze blíži k 4 dolárom. Trojanová prezradila, že nechcú prísť o klientov pre vysoké ceny, ale dodala, že splnenie podmienok zmluvy, podľa ktorých možno použiť iba domáce produkty, by zvýšilo cenu hamburgera a poškodilo obchody spoločnosti. "Iba ťažko vysvetľujeme štátu, že pri našich plánoch prihliadame na cenovú politiku," povedala. "Ceny mäsa sú tu o 30 precent vyššie než v Rusku. Dokonca slamky v nápojoch stoja 10 ráz viac než v Poľsku." (REUTERS)