Mladí Pekinčania túžia mať svoje vlastné auto

Pre dopravu v Pekingu je príznačný mimoriadny chaos. Pravidlá cestnej premávky v pravom zmysle slova tu neexistujú. Spoločným znakom všetkých vodičov je trúbenie. Trúbi sa stále, pri predbiehaní áut, cyklistov, rikšiarov. Často je to jediné upozornenie ..

Pre dopravu v Pekingu je príznačný mimoriadny chaos. Pravidlá cestnej premávky v pravom zmysle slova tu neexistujú. Spoločným znakom všetkých vodičov je trúbenie. Trúbi sa stále, pri predbiehaní áut, cyklistov, rikšiarov. Často je to jediné upozornenie pre chodcov, ktorí prechádzajú cez križovatky či štvorprúdové cesty plne rútiacich sa áut. Napriek tomu k nehodám dochádza málokedy. Kuriozitou sú najmä kolízie cyklistov so zahraničnými návštevníkmi, ktorí nie sú zvyknutí na chaotickú situáciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bicykle, ktorých je v Pekingu 8 miliónov, zostávajú naspoľahlivejším dopravným prostriedkom. Konkurenciu však začínajú nachádzať v autách. Obraz Pekingu, kde na cestách dominovali cyklisti, je minulosťou. Podľa prieskumov každý tretí Pekinčan si chce kúpiť auto. Bicykle, najmä medzi mladými ľuďmi, jednoducho stratili niekdajší lesk a vlastníctvo auta sa považuje za prepych. Je paradoxné, že mnohí Pekinčania žijúci vo veľmi skromných podmienkach vlastnia auto. V súčasnosti je v Pekingu 1,3 milióna áut, z toho 400 tisíc v osobnom vlastníctve. Väčšinu z nich vlastnia štátne podniky a súkromné firmy.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi najlacnejšie značky patrí Šanghaj Santana, ktorá stojí 7 tisícdolárov. Len na ilustráciu, priemerný zárobok Pekinčana je 200 dolárov. Na cestách je však možné vidieť aj luxusné modely, napríklad Ferrari stojí 200 tisíc dolárov. V dôsledku nárastu počtu áut sa na cestách často vytvárajú dopravné zápchy. Keďže autobusy a trolejbusy sú takmer vždy preplnené, najpohodlnejším prepravným prostriedkom sú taxíky. V Pekingu je 70 tisíc taxikárov, ktorí sú veľmi srdeční a priateľskí. Navyše cena za prepravu je neobyčajne nízka - za 7 kilometrov sa platí 1,2 dolára. Hoci dopravná situácia v Pekingu je v maximálnej miere neorganizovaná, je priam zázrak, že funguje vcelku uspokojivo.

MARTIN MÓZER, Peking

(Autor je stálym spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 108
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 504
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 184
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 549
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 438
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 226
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 940
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 874
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu