Informačné kancelárie združenia cestovného ruchu na Štrbskom Plese, v Starom Smokovci a v Tatranskej Lomnici už majú k dispozícii aktualizované ponuky všetkých blízkych atrakcií. S cieľom zvýšiť návštevnosť v mimosezónnom období prišla tento rok Agentúra pre rozvoj cestovného ruchu v regióne Tatier. Program víkendových pobytov - Chuť Tatier - jeseň 98 - pripravila v spolupráci so svojimi členskými ubytovacími zariadeniami, reštauráciami a atrakciami v regióne. Program potrvá do 13. decembra a okrem výrazných zliav na ubytovaní ponúka aj výhodné zľavy v múzeách, galériách, jaskyniach, ale aj v reštauráciách, ktoré ponúkajú regionálnu gastronómiu. Hoci agentúra oslovila takmer 50 členských hotelov a penziónov, len 12 z nich sa do programu zapojilo. "Žiaľ, spolupráca ubytovacích zariadení a atrakcií je zatiaľ slabá. Väčšina kultúrnych inštitúcií je štátna a nemajú veľkú snahu zapájať sa do podobných programov. Veríme, že čoskoro pochopia, že je to pre ne výhodné," povedal riaditeľ agentúry Ján Kuska. Podľa jeho slov záujem o pobytové programy s témou Chuť Tatier prejavilo vyše 300 ľudí. Dodal, že aj pre agentúru je to testovací ročník, v ktorom chcú preskúmať úspešnosť spoločného marketingu hotelov, atrakcií a reštaurácií. Nezanedbateľným cieľom programu je prostredníctvom informácií na voucheroch pomôcť návštevníkovi s rozhodovaním, ako stráviť voľný čas. Možností v tatranskom a podtatranskom regióne je podľa neho dosť, len nie vždy o nich hostia vedia.V JORDÁNSKU JEDEN Z VRCHOLOV SEZÓNY
Jordánsky turistický priemysel, ktorého prínos do štátnej pokladnice predstavuje 900 miliónov dolárov ročne, má poklad v tisícky rokov starom meste Petra. Pokladom nie je bájna skrýš neobjavenej koristi, ukrytej v jednej z jaskýň a hrobov v horách, ale stály prílev turistických dolárov do vládnych pokladníc. Kamel Mahadin, riaditeľ miestnej plánovacej rady, vyjadril nádej, že pri existujúcej a stále sa rozširujúcej infraštruktúre a propagácii by mohol narásť počet návštevníkov o dva roky až na 600 000. Existujú však aj negatívne faktory ovplyvňujúce turizmus v tejto oblasti: domáce nepokoje, pat v arabsko-izraelských mierových rozhovoroch a séria ukážok sily medzi susedným Irakom a OSN. Petra, starobylé mesto s pozoruhodnými ružovými stavbami, je centrom turistiky a predstavovalo v r. 1996 90 % vstupného, vybraného pri všetkých rímskych, biblických a iných pamiatkach v Jordánsku. V 90. rokoch zažilo prílev investícií, ktoré umožnili rekonštrukciu pamiatok, výstavbu ciest a zlepšenie turistických kapacít. Pritom sa odkryli pôvodné kamenné dlažby, reliéfy tiav v životnej veľkosti, symbolizujúce historickú úlohu Petry ako cieľa kupeckých karaván. Byzantskú kaplnku s jej vzácnymi živými mozaikami prikryli, zatiaľ čo "chrámový" komplex sa naopak postupne odkrýva. Hoci Petru navštevujú záujemcovia z radov "Západniarov" i Arabov zo zálivu celoročne, vrchol sezóny predstavuje jar a jeseň.
EGYPT SA PO MASAKRE SPAMÄTAL
Keď militantní moslimovia zabili pred rokom v Luxore 58 dovolenkárov, ich terčom bol lukratívny egyptský turistický priemysel, hlavná opora ekonomiky. Masakra zo 17. novembra predstavovala úder pre turistický ruch, ale egyptské hospodárstvo ako celok sa z neho spamätalo. Egyptskí obchodníci v snahe zažehnať dozvuky luxorského útoku financovali nezávislé vyšetrovanie bezpečnosti v Egypte a predložili výsledky americkému Kongresu. Bola to prvá iniciatíva súkromného sektora v oblasti žiarlivo stráženej štátom. Egypt vyvinul krátko po masakre ofenzívu šarmu, aby prilákal späť turistov a aby uistil zahraničných investorov, nevyhnutných pre úspech reforiem voľného trhu. V januári primäl 20 arabských štátov, aby nazvali rok 1998 Rokom arabského turizmu v Egypte. Nový minister vnútra rýchlo ubezpečil americké firmy, že štát maximálne posilní bezpečnosť. V decembri národná banka schválila trojmesačné obdobie odkladu splácania dlžôb pre turistické spoločnosti. Nenastal hromadný odlev investorov. Pokiaľ ide o počet turistov, v decembri klesol na 178 000, najnižšiu úroveň za takmer tri roky. Už v júni sa však vyšplhal späť na 250 000. Minister turizmu povedal, že Egypt investuje 11 miliárd dolárov do 656 turistických projektov, čo dokazuje dôveru, akú vkladá do budúcnosti priemyslu.
VOĽNÝ VSTUP NA SVÄTÝ ATHOS
Vstup na grécku Svätú horu Athos je od októbra voľný pre všetkých cudzincov-mužov (ženám sa vstup nepovoľuje), ktorí žijú v Grécku alebo sa legálne zdržiavajú na území Grécka. Doteraz potrebné povolenie gréckeho ministerstva zahraničných vecí, prípadne ministerstva pre Macedóniu a Tráciu, sa už nevyžaduje. Keďže sa očakáva zvýšený záujem o návštevy, a možnosti miestnych kláštorov sú obmedzené, odporúča sa všetkým záujemcom pred návštevou kontaktovať Úrad pre záležitosti Svätého Athosu v Thessalonikách, ulica Kanari 21, telefón: 003-31-950 925, fax: 003-31-942 742.
(REUTERS, TASR)