Výroba autobusov sa nerozbehla podľa predpokladov ministerstva dopravy

V prímestskej a mestskej doprave na Slovesku je v prevádzke 5440 autobusov s priemerným vekom 8,2 roka. Takmer 1000 autobusov je staších ako 10 rokov. Autobusy pochádzajú predovšetkým z Karosy, a. s. Vysoké Mýto. Staršie typy tohto výrobcu majú deklarovan

ú životnosť šesť rokov, takže pre zachovnie uvedenej životnosti treba ročne vymeniť 900 autobusov. Tieto fakty boli uvedené v správe, ktorú zobralo na vedomie ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPT) ešte pod vedením ministra Jána Jasovského.

Na minulotýždňovej tlačovej besede na MDPT nový minister Gabriel Palacka pripomenul, že verejná autobusová doprava by na obnovu autobusov potrebovala 1,3 mld Sk, ktoré v tomto rozpočtovom roku neboli poskytnuté. S peniazmi na autobusy sa však nepočítalo ani v koncepte štátneho rozpočtu, ktorý pripravovala predošlá vláda. František Kurej, štátny tajomník na MDPT, na tejto tlačovej besede povedal, že verejná autobusová doprava plní nezastupiteľnú úlohu v osobnej doprave v menších regiónoch a v prímestskej doprave. Kurej pokračoval, že slovenská autobusová doprava a dopravné podniky miest by potrebovali spolu ročne minimálne asi 2 mld Sk preinvestovať na nákup autobusov. V mestských a prímestských aglomeráciách je autobusová doprava nenahraditeľná železničnou dopravou. Železničná doprava by sa mala zamerať na medziregionálnu dopravu, pripomenul Kurej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na otázku SME o koncepcii výroby autobusov slovenskými výrobcami Kurej povedal: "V tejto chvíli nemôžem povedať, či by bolo lepšie, aby to bol slovenský alebo zahraničný výrobca autobusov." V kontexte slovenského trhu, ktorý potrebuje určité množstvo autobusov na obmenu parku, nie je najšťastnejším riešením mať troch výrobcov autobusov. V celom Francúzsku sa štátna podpora výrobe autobusov uskutočňuje cez jedinú firmu - automobilku Renault. Na otázku o projekte bonifikácie úrokov z bankových úverov na zakúpenie autobusov Kurej odpovedal, že by sa mali použiť štandardné postupy. Výrobca, ktorý chce vyrábať autobusy, by mal mať dostatok finančných zdrojov na výrobu autobusov a ako doplnkový spôsob by mala byť použitá podpora od štátu. Kurej pripomenul, že vyrábané autobusy by mali spĺňať z legislatívy vyplývajúce technické podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok mali slovenskí výrobcovia podľa zámeru predošlého vedenia MDPT vyrobiť 88 autobusov a 50 sa malo doviezť z Karosy, a. s. Vysoké Mýto, (ČR) v rámci deblokácie peňazí zo zostatku clearingového účtu; tieto peniaze sú deponované v ČSOB od jesene 1995. Podľa zverejnených správ sa doviezlo z Karosy 20 autobusov. Prototypmi autobusov sa dávnejšie prezentujú traja výrobcovia: Liaz, s. r. o. Zvolen, Novop, s. r. o. Lučenec, a Slovbus, a. s. Nové Mesto nad Váhom. V auguste 1998 predošlý minister MDPT Ján Jasovský povedal, že existencia troch výrobcov autobusov nemá opodstatnenie. Výrobu slovenských autobusov mali úverovať Dopravná banka, a. s. Banská Bystrica, a Poštová banka, a. s. Bratislava, pričom časť úrokov (za 50 mil. Sk) z týchto úverov mal uhradiť štát. V lete za prítomnosti bývalého ministra Jasovského spoločnosť Liaz Zvolen odovzdala jeden svoj autobus značky Granus pre dopravnú spoločnosť BBDS, š. p. Banská Bystrica. Začiatkom novembra Slovenské automobilové opravovne, s. r. o. (SAO) Lučenec (prevzali výrobu po Novop, ktorý je v konkurze) ohlásili, že pre nedostatok prevádzkového kapitálu nie sú schopné vyrobiť objednané autobusy. Tento rok SAO vyrobili 7 autobusov a na 8 dostali objednávky. Hoci tesne pred voľbami riaditeľ spoločnosti Slovbus, a. s., Mikuláš Tancár ohlásil, že sa naplno rozbieha výroba autobusov, o necelé tri týždňe oznámil, že jeho spoločnosť nezrealizuje objednávky na 21 prímestských autobusov do konca septembra, ale termín sa posúva na december. Ako dôvod Tancár uviedol technické problémy. JURAJ ĎURČENKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 339
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 900
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 689
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 179
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 681
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 326
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 711
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu