Mladí ruskí divadelníci sa podujali na organizovanie medzinárodného divadelného festivalu pod názvom Nové európske divadlo. Ich cieľom bolo predstaviť moskovskému publiku a medzinárodnej skupine mladých divadelníkov, účastníkom seminára Slovanský bazár 101, predovšetkým inscenácie mladých režisérov z východnej časti Európy. Pozvali preto súbory z Bulharska, Maďarska, Macedónska, Estónska, zo Slovinska a Slovenska, ktorých inscenácie malo možnosť publikum konfrontovať s prácami mladých ruských, predovšetkým moskovských režisérov. V inscenácii svetoznámeho Divadelného štúdia Olega Tabakova (Nabokov Camera obscura) diváci mohli oceniť predovšetkým vynikajúce herecké výkony, v produkcii súboru "Skolarusskovosamozvanstva" pod názvom Sinel No 2737 jednak scénické riešenie, jednak perfektný temporytmus. Aljona Karas a Natalia Jakubova z organizačného výboru si zo Slovenska vybrali inscenáciu Pustokvet v réžii Rastislava Balleka. Inscenácia predstavujúca dôležitý medzník v slovenskom divadle, u nás dostatočne nedocenená, mala na moskovskom festivale zaslúžený úspech. Okrem nadšenej reakcie publika to potvrdzovali aj ohlasy prítomných divadelníkov. Riaditeľ a režisér budapeštianskeho divadla Bárka Szinház János Csányi (jeho inscenáciu Sen noci svätojánskej uviedli na festivale Divadelná Nitra ‘96) povedal, že hoci z predstavenia nerozumel ani jediné slovo, silne na neho pôsobilo. Ukrajinec Jurko Jacenko sa vopred tešil, lebo v Kyjeve už videl jednu Ballekovu réžiu (Odchod z Bratislavy). Predstavenie však prevýšilo všetky jeho očakávania, nachádzal v ňom významné podobnosti so snahami mladých ukrajinských divadelníkov a intelektuálov v hľadaní vlastnej identity. Mohli by sme pokračovať s názormi poľských, lotyšských, nemeckých a iných kolegov. Inscenácia Pustokvetu obstála v medzinárodnej konkurencii, aj tu sa potvrdil význam (a úspech) hľadačských ambícií dvojice Ballek - Kubran a DSNP Martin si môže pripísať ďalší medzinárodný úspech. Aby sa však na festivale vôbec mohlo zúčastniť, bola potrebná obetavosť Ivana Giača (vynikajúcim výkonom nahradil v hlavnej úlohe Kunoviča/Vajanského Jána Kožucha) a Mila Kráľa, ktorí svojimi záskokmi inscenáciu zachránili.
GÉZA HIZSNYAN
(Autor je stálym
spolupracovníkom SME)