V pondelok sa skončila v poradí už tretia prehliadka inscenácií bratislavského Divadla Astorka - Korzo ‘90 u pravidelného hostiteľa divadla Studio Ypsilon v Prahe. Na rozdiel od predchádzajúcich dvoch sa však stala skôr sviatkom slovenského divadla, pretože sa na nej okrem Astorky zúčastnilo aj bratislavské Štúdio S a študenti VŠMU. Talentovaný absolventský ročník pod vedením pedagógov E. Vášáryovej, M. Hubu a Ľ. Vajdičku si inscenáciou Na koho to slovo padne v réžii P. Mankoveckého zopakoval úspech spred pol roka, keď na tejto istej pôde získal hlavnú cenu na festivale divadelných škôl Zlomvaz ‘98. Pražskému publiku už dôverne známi a obľúbení "astorčania" predviedli s veľkým úspechom Armagedon na Grbe, Hlavu medúzy, Les, Cintorín slonov a koprodukčné predstavenie so Štúdiom S Cyrano. Ním sa prehliadka "prehupla" do svojej druhej časti, v ktorej sa práve Štúdio S predstavilo dvoma vlastnými titulmi Kumšt a O škodlivosti tabaku. Najočakávanejším bonbónikom celej prehliadky bola zaiste inscenácia hry francúzskej dramatičky Yasminy Rezy Kumšt v réžii M. Porubjaka, v ktorej jednu z trojice postáv popri M. Lasicovi a M. Labudovi už pred rokom naštudoval a aj stále vytvára dnes už minister kultúry Milan Kňažko. A keďže sa predstavenie odohralo v predvečer prvého oficiálneho prijatia slovenského ministra kultúry u českého ministra kultúry Pavla Dostála, v hľadisku sa okrem neho objavil aj prezident Českej republiky Václav Havel s manželkou Dagmar. Treba uznať, že minister Kňažko, aj napriek enormnému pracovnému náporu vo svojom úrade, bol v skvelej hereckej forme. O jednom z najlepších francúzskych ministrov kultúry od šesťdesiatych rokov dodnes, Jackovi Langovi, sa tradovalo, že bol preto dobrým ministrom v rezorte kultúry, pretože bol nielen nápaditým a obratným úradníkom, ale tak trocha aj bohémom. Ešte vo svojej mladosti v roku 1963 napríklad zorganizoval medzinárodný festival študentských divadiel v Nancy, ktorý sa zakrátko stal jedným z najuznávanejších a najväčších festivalov experimentálneho a alternatívneho divadla. Za jeho ministerskej éry, a samozrejme za výdatnej podpory kultúrne orientovaného prezidenta Mitteranda, najviac rozkvitala moderná architektúra predovšetkým v Paríži. Bol to tiež on, kto dokonca pripustil až také veľkorysé "bláznovstvo", akým bola realizácia jedného z odvážnych "wrapped" projektov amerického výtvarníka bulharského pôvodu Christa - obalenie historického mostu "Pont Neuf" v Paríži hrubou tkaninou, čo sa napokon stretlo s neuveriteľne pozitívnou odozvou. Mimochodom, Milan Kňažko sa nielenže s Jackom Langom osobne poznal, ale vďaka dvojročnému štúdiu herectva v juhofrancúzskom Nancy túto krajinu, a teda mekku európskej kultúry, dodnes obdivuje. Preto snáď dobrým znamením pre slovenskú kultúru a umenie je, že ani on ako bývalý herec bohémsky rozmer umelca v sebe celkom nepotlačil. Bolo neopakovateľným zážitkom sledovať, ako politik a štátnik v úlohe Augusta nestráca zmysel pre humor a sebairóniu, ako si na javisku zo seba bonvivánsky uťahuje, ako sa váľa od smiechu po zemi, ako sa neostýcha predvádzať v karatistických kúskoch či naschvál nevydarenej roznožke päťdesiatnika predstierajúceho druhú mladosť. To, že minister kultúry aj hrá, nie je na Slovensku celkom novinkou. Zatiaľ čo Ladislav Chudík ministroval bez úmyslu ukončiť hereckú profesiu, pretože v ústavnej funkcii predovšetkým pomáhal pripraviť republiku na prvé slobodné voľby, jeho mladší bývalý kolega sa s herectvom de facto rozlúčil už pred rokmi, no napriek tomu si predstavenie Kumšt, pokiaľ to bude možné, mieni ponechať aj počas svojho volebného obdobia, pretože zastáva názor, že "politici by nemali stratiť kontakt s prostredím, z ktorého vzišli". Predpokladom a zároveň zárukou úspechu tohto predstavenia je však bravúrna súhra všetkých troch hereckých osobností. Herci hrali Kumšt prvýkrát po sedemmesačnej prestávke a zhodou okolností aj prvýkrát po istých nedorozumeniach, ktoré vznikli v dôsledku odchodu Mariána Labudu na dvojmesačné nakrúcanie do Afriky, o ktorom ich včas neinformoval. Profesionalita a neklamná radosť z hry všetkých troch hráčov, a samozrejme kvalita inscenácie, boli obecenstvom náležite odmenené. Nabité hľadisko, vrátane prezidentského páru i českého ministra kultúry, sa úprimne bavilo. Prvá dáma sa smiala, až plakala. A tak verme, že ich tento večer dostatočne presvedčil, že sa oplatí ťahať spoločne káru plnú priateľstva (i nepriateľstva) aj naďalej. Veď napokon aj Kumšt je predovšetkým o umení žiť s druhými i so sebou samým. Prehliadku uzatvorila inscenácia O škodlivosti tabaku, ktorú si po čase prišiel skontrolovať aj jej režisér V. Strnisko. V Ypsilonke sa síce objavila po prvý raz, ale českí diváci ju poznajú z viacerých podujatí. Napriek tomu patrila k vrcholom týždenného sviatku slovenského divadla v Prahe.
ĽUBICA KRÉNOVÁ
(Autorka je stálou spolupracovníčkou SME)