PETER MICHALICA - významný slovenský husľový virtuóz, patrí k najvýraznejším medzinárodne renomovaným reprezentantom slovenského koncertného umenia. Narodil sa 10. 7. 1945 v Kremnici. Štúdium hry na husliach absolvoval na bratislavskom konzervatóriu, VŠMU, Čajkovského konzervatóriu v Moskve a Kráľovskom konzervatóriu v Bruseli. Majstrovstvo zdokonaľoval pod vedením slávnych huslistov W. Schneiderhana a H. Szerynga. Je laureátom viacerých medzinárodných súťaží, držiteľom významných cien a čestných ocenení. Na recitálových i sólových vystúpeniach s orchestrami vystupoval v dvadsiatich piatich krajinách štyroch kontinentov. V rokov 1982-83 pôsobil ako hosťujúci profesor na Michigan State University, v rokoch 1985-1988 na Wayne State University v Detroite. Viedol rôzne majstrovské kurzy v USA i Európe. Od roku 1989 pôsobí ako pedagóg na VŠMU v Bratislave. Jeho repertoár siaha od baroka po súčasnosť, pričom mnohé skladby slovenských autorov boli inšpirované jeho umeleckým majstrovstvom. Pravidelne spolupracuje s rozhlasom, televíziou a gramofónovými spoločnosťami doma i v zahraničí.
Zajtra o 19.00 h sa vo Veľkom evanjelickom kostole na Panenskej ulici v Bratislave uskutoční Adventný koncert Petra Michalicu a jeho hostí. Poprosili sme husľového virtuóza, aby nám podujatie priblížil.
Prečo adventný, a nie vianočný koncert?
"Máte pravdu, na Slovensku sa väčšinou organizovali vianočné koncerty. Dokonca sa medzi ne rátali aj mnohé podujatia dlho pred Vianocami. Mám pocit, a v tom sa zhodneme s mojou dcérou, ktorá mi pomáha koncert organizovať, že Vianoce sa už stali viac materiálnou než duchovnou záležitosťou. Advent je naopak krásnou šancou pre duchovné zastavenie sa a rozjímanie. Je vlastne o nádeji, lebo nádej a slnovrat sú veci úzko prepojené dávno od predkresťanských čias. Adventné koncerty sa organizujú napríklad v mnohých po nemecky hovoriacich krajinách, dokonca aj v NDR za čias najväčšej totality boli samozrejmosťou. Bol by som preto veľmi rád, keby sa aj na Slovensku ujala myšlienka adventných podujatí."
Spravili ste si z dcéry svoju agentku?
"Je mojou manažérkou iba pre tento jediný prípad. V oblasti reklamy a public relations má veľmi slušné skúsenosti. Teraz sa rozhodla využiť ich aj pre niečo také ušľachtilé, ako je umenie."
Nakoľko je pre umelca vášho mena potrebná takáto opora? Domáce i medzinárodné renomé neotvára sály a sponzorské vrecká?
"Veľmi sa mi páči, že vďaka jej marketingovým skúsenostiam je organizácia tohto koncertu trochu iná než pri bežných podujatiach v oblasti vážnej hudby. Tie sa väčšinou orientujú na ľudí rovnakého zmýšľania, ktorí majú záujem o tento typ hudby. Som presvedčený, že spôsob, akým sa robí propagácia nášmu koncertu, zabezpečí, že sa naň dostanú aj ľudia, ktorí by inak na podobný koncert nezavítali. Aspoň mám takú nádej."
Nemyslela som ani tak na záujem divákov, ale skôr potenciálnych organizátorov, sponzorov… Má to dnes u nich ľahšie, povedzme, populárna domáca rocková kapela, alebo svetoznámy slovenský huslista?
"Vážna hudba sa ešte stále chápe ako záležitosť úzkej vrstvy obyvateľstva. Preto, pochopiteľne, potenciálnych sponzorov zaujíma asi menej než napríklad šport. Myslím si, že táto karma sprevádza aj iné závažné disciplíny umenia, akoby im chcela dať najavo, že ‘vyvolení‘ to musia mať ťažšie a zložitejšie."
Keď huslista usporiada adventný koncert, človek očakáva skôr komornú atmosféru, vôňu ihličia, svetlo sviečok… Vy však bude hrať v priestore, kde je dvetisíc miest na sedenie.
"Je to veľká šanca. Veľký evanjelický kostol je nádherným a naozaj obrovským priestorom. Pokiaľ máte hrať v dvetisícmiestnej sále všelijakých domov odborov, je to vždy na úkor kontaktu, akustiky. No tento kostol má skvelú akustiku. Robil som tu viaceré náhrávky a hranie bolo veľkým pôžitkom."
A čo ten kontakt s divákmi? Nechýba? Vnímate nás vôbec pri hraní?
"Až kontakt s poslucháčom dáva koncertovaniu zmysel. Zato je koncertné vystúpenie mnohonásobne inšpiratívnejšie než trebárs štúdiová nahrávka. Ja sa snažím nevnímať publikum vizuálne, ale o to viac potrebujem akúsi energetickú komunikáciu. Snažím sa k poslucháčovi cez hru niečo vyslať a, samozrejme, potrebujem vzápätí prijať jeho reflexiu. Toto považujem za jednu zo základných formuliek mágie koncertovania."
Povedzte niečo viac o dramaturgii večera.
"Snažili sme sa o rôznorodý dynamický program. Keďže rátam, že príde aj publikum, ktoré nemá dostatočnú koncertnú skúsenosť, nezaradil som dlhé, dvadsať- a viacminútové skladby. Koncert je koncipovaný tak, aby sa dostalo zadosťučinenia výnimočnému priestoru, zaznejú teda skladby chrámového charakteru. Snažili sme sa však neladiť repertoár vyslovene vianočne, aj keď, pochopiteľne, skladby typu Ave Maria, ktoré sa dajú počúvať a interpertovať po celý rok, sa tiež vyskytnú. Ponúkneme napríklad zaujímavú konfrontáciu, lebo zaznie Ave Maria od holandského autora, ktorú zaspievajú detičky, krásne dielo z roku 1910 pre soprán, husle a organ od Schneidra-Trnavského - no a, samozrejme, Gounodova Ave Maria. Chceli sme, aby zaznel domáci nástroj - organ, ktorý je v chráme a pri advente nenahraditeľný Ján Vladimír Michalko je človek, ktorý pôsobil v týchto priestoroch snáď už od narodenia a s organom Veľkého evanjelického kostola je zrastený. Sólistkou večera bude Ľubica Vargicová, silne žiariaca stálica opernej scény. Krásnym symbolom čistoty je detský spevácky zbor, tu bude účinkovať Detský a mládežnícky zbor Slovenského rozhlasu s dirigentkou Janou Rychlou. A ja sa okrem hrania pokúsim o každej skladbe povedať niekoľko slov, ako zvyknem aj pri iných recitálových vystúpeniach."
Zdôrazňujete ekumenickosť podujatia…
"Áno, je to pre mňa veľmi dôležité. No nechápem to len nábožensky, ale aj humánne a politicky. Verím v zjednocujúcu moc hudby, preto sme na koncert pozvali aj predstaviteľov rôznych garnitúr. Práve na takomto podujatí je snáď možné aspoň na hodinku zotrieť rozdiely myslenia a presvedčenia."
To znamená, že ste pozvali, povedzme, aj exministra kultúry Hudeca?
"Neviem, či bol pozvaný, ja som tieto záležitosti nemal na starosti. No pokiaľ má záujem o tento typ hudby a prišiel by na koncert, je vítaný ako každý iný."
BARBORA DVOŘÁKOVÁ