Umenie, ako udržať v chode staré automobily v Iraku, pre ktoré napriek medzinárodnému embargu nie sú k dispozícii náhradné súčiastky, sa stalo lukratívnym obchodom pre armádu irackých mechanikov. V Bagdade vyrástli autoopravovne ako huby po daždi na ulici šajcha Umara. Tieňovou stránkou veci ale je, že splodiny unikajúce z väčšiny výfukov približne trištvrte milióna automobilov jazdiacich v Bagdade predstavujú každodennú hrozbu pre zdravie štyroch miliónov obyvateľov, uvádza agentúra AFP. "V iných krajinách by tieto autá vôbec nesmeli na cesty," zdôrazňuje automechanik špecializujúci sa na japonské autá. Podľa neho najväčšiu vinu na súčasnom stave má zlý benzín a nízka kvalita náhradných dielov. "Všetky súčiastky, ktoré sa k nám dostanú, sú šmejd a navyše ešte drahý šmejd. Predávajú sa ako originálne náhradné diely, ale sú to všetko napodobeniny," tvrdí mechanik, ktorý si neželal byť menovaný. "Pred embargom - ktoré OSN na Irak uvalila v roku 1990 - bol dovoz pod kontrolou jednej štátnej spoločnosti. Teraz sem dovážajú náhradné súčiastky samotní obchodníci. Nakúpia všetko, čo nikto iný na svete nechce," dodáva. Ulica šajcha Umara je celá pokrytá olejovými škvrnami. Počet autoopravovní sa teda za posledných osem rokov zdvojnásobil a teraz je ich okolo päťtisíc. Mechanici majú k dispozícii náhradné diely vyrobené v Malajzii, Kórei, v Taiwane či v Indii a podvodne privezené zo susedných štátov. Dovoz automobilov i náhradných súčiastok je oficiálne zastavený už osem rokov - po celý čas trvania embarga - a Iračania sa zo všetkých síl dômyselne snažia udržať ceny na prijateľnej úrovni. "Vezmeme napríklad veľký chladič a urobíme z neho niekoľko menších," vysvetľuje mechanik Rahíd Rašíd. "Musíme improvizovať a vymýšľať nové techniky."
"Väčšina vozidiel, ktoré sú v prevádzke, by potrebovala prezuť, ale ako to máme urobiť?" pýta sa poslankyňa Radžá aš-Šávíová, predsedkyňa parlamentného výboru na ochranu životného prostredia. "Ekologické škody postihujú hlavne deti," hovorí poslankyňa s odvolaním na zvyšujúce sa percento dýchacích problémov medzi deťmi. Pred zavedením embarga bol Bagdad jedným z najčistejších miest na Blízkom východe. Teraz nemá mestský úrad ani dostatok áut na odvoz odpadkov. (ČTK)