Takmer tisíc diel barokového umenia na Slovensku bolo včera slávnostne sprístupnených v priestoroch Slovenskej národnej galérie (Vodné kasárne, Esterházyho palác) v Bratislave na reprezentatívnej výstave, ktorá podáva syntetický obraz tohto výtvarného prejavu v období rokov 1600-1800. Autor koncepcie výpravnej expozície pod názvom Barok, ktorá je prvou časťou dlhodobého cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia organizovaného SNG, prof. I. Rusina ju rozčlenil do troch častí: Vek svárov (1600-1690), Triumf baroka (1690-1740) a Cesta reforiem (1740-1800). "V rámci týchto kapitol sú na výstave prezentované jednotlivé problémové okruhy, akými sú napríklad portrét a jeho premeny, sakrálne témy v maľbe 17. storočia, umenie a spoločnosť druhej polovice 18. storočia, grafika ako kronika života, umenie stredoslovenských banských miest, ikony a podobne. Vzdali sme sa tradičnej štruktúry v podobe výtvarnej chronológie a skôr sme sa sústredili na historické premeny barokového umenia," povedal I. Rusina, ktorý pri tomto výstavnom projekte zdôraznil aj jeho paralelný - edičný rozmer. Konkrétny výstup je v podobe publikácie Barok na Slovensku, na ktorej pod editorským vedením I. Rusinu pracoval kolektív autorov. Kniha vyšla v dvojtisícovom náklade ako prvý diel viaczväzkovej publikácie Dejiny umenia na Slovensku. Výstava poskytuje po prvý raz možnosť hlbšie a v širších súvislostiach spoznať umelecké diela 17. a 18. storočia vo všetkých druhoch (maľba, socha, grafika, kresba, úžitkové umenie a architektúra prostredníctvom modelov) a žánroch, ktoré vznikali a pôsobili na území Slovenska a sú dnes majetkom cirkvi, slovenských múzeí a galérií, ako aj súčasťou zbierok významných zahraničných kultúrnych inštitúcií. Ako pripomenul I. Rusina, koncepcia výberu sa sústredila na špičkové diela barokového umenia, medzi ktorými sú mimoriadne umelecké osobnosti ako J. Fischer z Erlachu, F. Hildebrandt, G. R. Donner, D. I. Stanetti, F. X. Messerschmidt, P. Troger, F. A. Maulbertsch, J. L. Kracker či J. Kupecký.
Projekt Barok však nechce byť len historickou výstavou, ale v podobe sprievodnej výstavy Barok a súčasnosť - Stratený raj chce ukázať ako barokové princípy pretrvávajú aj v súčasnom umení. Slovami kurátorky PhDr. Z. Rusinovej barok je nielen uzavretým fenoménom, ale živým umeleckým princípom, ktorý sa opakuje, keď prevážia sily vášne nad racionálnym myslením. Výstava je opäť rozdelená na niekoľko hlavných sekcií, v rámci ktorých budú prezentované jednotlivé problémy, styčné body barokového a súčasného umenia. Či už ide o netušenú intuitívnu príbuznosť východiska, ikonografickú zhodu, zmysel pre materiál, podobné kompozičné princípy alebo naopak, snahu o dialóg vo forme inšpirácie, interpretácie, ironizácie či persifláže, problémy sú demonštrované v konfrontácii s konkrétnym barokovým dielom. Na tejto expozícii, ktorá je inštalovaná i v Galérii mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci, vystavujú: J. Baus, R. Bielik, M. Bočkay, A. Brunovský, I. Csudai, L. Čarný, R. Fila, R. Galovský, B. Hostiňák, J. Jankovič, P. Kalmus, V. Kordoš, O. Laubert, P. Meluzin, M. Mudroch, K. Pichler, V. Rónaiová, D. Sadovská, K. Weisslechner (všetci Slovensko), zo zahraničia V. Bromová, J. David, W. Delwoye, C. Fontana, I. Gustowska, M. Kijewski, E. Pedretti, A. a P. Poirier, J. Příhoda, A. Rainer, L. L. Révész a M. Weiler. Výstavy sú usporiadané pri príležitosti 50. výročia založenia Slovenskej národnej galérie a potrvajú do 14. marca 1999.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.