Kto by bol len tušil, že nervy drásajúce očakávanie z víkendového stretnutia s majstrom hrôzy Alfredom Hitchcockom bude sprevádzať všadeprítomný humor? Ja teda nie, a tak práve prvok zábavy, inteligentného vtipu a hry v Hitchcockových filmoch pre mňa predstavuje zrejme najvytrvalejší refrén uherskohradišťskej prehliadky. V moravskej mekke filmu sa na IV. seminári britského filmu (mnohí sa ho pre rozsah a atraktívny program bez obáv označovali za zimnú filmovú školu) stretlo viac než šesťsto cinefilov, príjemná bola už tradičná účasť záujemcov práve zo Slovenska.
Dôvodom, prečo sa ústrednou postavou tohtoročného seminára stal práve Alfred Hitchcock, je sté výročie od jeho narodenia, ktoré si pripomenieme v budúcom roku. V Uherskom Hradišti bolo napokon premietnutých úctyhodných sedemnásť režisérových snímok, a to takmer ideálne rovnako z jeho predvojnového britského, ako aj z jeho komerčne veľmi úspešného amerického obdobia. Ako podotýka filmový historik Věroslav Hába na úvod programovej brožúry, "jeho filmy predstavujú zámerné spojenie tvorivej výpovede umelca s populárnou formou (a, príznačne pre súčasnosť, jej následnú komerčnú exploatáciu), nachádzajúc tak najširšiu možnú odozvu.)". Za V. Hábu sa filmová publicistka Pavlína Coufalová (okrem iného šéfredaktorka filmovej revue Cinepur) pokúsila na základe jeho poznámok a pripravovaných filmových ukážok z Ejzenštejnovho Krížnika Potemkina a Unavenej smrti Fritza Langa hľadať vzory a zdroje Hitchcockovho filmového prístupu. Iný postoj k téme zaujal ďalší hosť prehliadky, klinický psychológ, sexuológ a filmológ Ivo Pondelníček. Na niekoľkých vybraných filmoch (Povraz, Psycho, Vtáci, Marnie), ktoré uvádzal, postavil svoju prednášku zaoberajúcu sa motívom psychoanalýzy v diele anglického režiséra.
Búrlivým potleskom postupom času diváci oceňovali tzv. camea, teda okamihy, keď sa vo filme objavil (skutočne len objavil) zbožňovaný autor filmu. Humor však nechýbal ani vo vážnejších režisérových opusoch. Sám k tomu pred rokmi povedal: "Pri napínavom filme si chce divák oddýchnuť. Chce zmenu tempa, niekedy aj smiech. Ako je vedený a hýčkaný zároveň ho pohlcuje zápletka."
JOSEF KORVAS