BRATISLAVA (SME - rf) - Nový riaditeľ Železníc SR Andrej Egyed, ktorého presadila do funkcie SDĽ, podpísal v máji 1991, keď bol oblastným riaditeľom Československých dráh, zmluvu na odpredaj lokomotív po 150 tisíc Kčs, čo bola cena rovnajúca sa cene šrotu. ČSD zmluvu uzatvorili s obchodnou spoločnosťou Kerametal, ktorá mala predaj sprostredkovať. Do konca roka 1991 malo byť dodaných päťdesiat kusov lokomotív, ďalších 250 podľa dohody. Vtedajšie ministerstvo kontroly však vykonalo previerku efektívnosti odpredaja, ktorej výsledkom bolo vypovedanie zmluvy zo strany ČSD. Dráhy tak stihli dodať iba 30 lokomotív. Podľa riaditeľa ŽSR A. Egyeda "to boli lokomotívy, ktoré nemali použitie. ČSD sa zbavovali prebytočných lokomotív". Dodal, že mnohé z nich boli rozkradnuté. Podľa neho od komisie pri federálnej vláde, ktorá riadila úsporný program na železnici, dostal za úlohu "realizovať v rámci siete ČSD odpredaj ťažkých šesťnápravových nákladných motorových lokomotív". Zistenia ministerstva kontroly však boli v roku 1994 odstúpené finančnej polícii. Z nich totiž vyplývalo, že ČSD mali zriadenú svoju zložku, ktorá bola kompetentná rokovať a vyberať si výhodnejšie ponuky bez sprostredkovateľa. Napriek tomu sa obchod realizoval cez firmu Kerametal, ktorá z toho profitovala. Podľa neoverených informácií mali byť lokomotívy so ziskom predané do zahraničia. "Orgány činné v trestnom konaní ma nekontaktovali," hovorí na margo prípadu, ktorý išiel do stratena, A. Egyed - pred nástupom do ŽSR konateľ spoločnosti Slovenské tunely.